Polisens misstankar om smuggelhärvan börjar den 10 december 2015 då en polis i Västerås uppmärksammar en man som beter sig misstänkt och nervöst. Den okända mannen grips kort efter att han klivit ur en bil med ett kilo cannabis i en orange påse.

Det var starten på uppnystandet av den stora smuggelhärvan.

Spåras till Feringe

Mannen i bilen, som lämnat över den orangea påsen med cannabis, är en familjefar från Örebro. Det är han som leder polisen till Feringe flygfält strax norr om Ljungby.

Den 29 december spåras familjefadern och hans kompis till flygfältet. Drygt två veckor senare, den 14 januari, är polisens spanare på plats i Feringe. De två männen har ingen aning att de observeras när skidfodral och kartonger från ett flygplan lastas över till männens hyrda skåpbil.

Piloten kommer från Täby och har hämtat knarket från någonstans i Europa.

Grips i Örebro

När männen senare under samma dag ska lasta av och bära in godset i en lägenhet i Örebro slår polisen till. De beslagtar nio skidfodral, en kartong och en platspåse som innehåller 51 kilo cannabis och nästan 29 kilo cannabisharts. Dessutom hittar polisen ytterligare 1 kilo amfetamin, 29 kilo cannabispreparat och spår av kokain på en köksvåg i lägenheten.

Piloten har huvudroll

Piloten anses ha en huvudroll i härvan och kartläggs av polisen under nästan ett år innan han grips tillsammans med en man från Järfälla under en knarköverlämning den 30 november 2016 i Stäket utanför Stockholm. Piloten är åtalad för grov narkotismuggling vid två tillfällen och grovt narkotikabrott vid tre tillfällen. Han riskerar upp till tio års fängelse.

Jonas Lövström, kammaråklagare vid Internationella Åklagarkammaren, säger till Mitt i Täby att det finns fler aktörer i härvan.

– Det är två personer som har blivit åtalade, men det här är naturligtvis ett led i en större verksamhet där det finns fler aktörer. Det är fler inblandade.