Tror på längre och tyngre lastbilar gör Jörgen Ling på Ikea, Sveriges Åkeriföretags regionchef Thomas Hammarström, Kaj Johansson, delägare Kaj Inrikes, trafikutskottets vice ordförande Jessica Rosencrantz och riksdagsman Johan Hultberg. Foto: Ingemar Melin

Vill lasta mer – söker dispens

Kaj Inrikes har sökt dispens för att lasta mer gods på sina lastbilar. Detta ger bland annat en miljövinst. – Vi får ner utsläppen med 30 procent, säger Thomas Hammarström, regionchef på Sveriges Åkeriföretag.
Kaj Inrikes har sökt dispens för att lasta mer gods på sina lastbilar. Detta ger bland annat en miljövinst. – Vi får ner utsläppen med 30 procent, säger Thomas Hammarström, regionchef på Sveriges Åkeriföretag.

I fredags fick Kaj Inrikes besök av riksdagsmannen Johan Hultberg (M) och partikamraten Jessica Rosencrantz, vice ordförande i riksdagens trafikutskott.

Med på mötet var även Jörgen Ling från Ikea och regionchefen på Sveriges Åkeriföretag, Thomas Hammarström.

Anledningen till besöket var att åkeriföretaget Kaj Inrikes har sökt dispens för att köra med både längre och tyngre lastbilar än i dag.

Det rör sig om en totallängd på 34 meter och en totalvikt på 92 ton.

Detta ligger helt i linje med den borgerliga alliansens ambitioner och före höstens val var allt bäddat för ett generellt tillstånd.

Nu har Miljöpartiet stoppat detta, i varje fall tillfälligt.

– Vi ser detta som en stor möjlighet, säger Johan Hultberg.

– Detta innebär att vi kan sänka utsläppen från fordonen på våra vägar, att det blir en bättre trafiksäkerhet och en större konkurrenskraft för svenska åkerier.

Erfarenheten vad gäller dispens från mindre åkerier är enbart positiv.

– Det går alldeles utmärkt att göra detta på ett trafiksäkert och bra sätt.

– Nu måste vi gå från försök och dispens till att öppna upp för detta.

Kaj Inrikes har sökt dispens för tre år för samliga 27 bilar, där merparten av trafiken går till Ikeas varuhus. Det rör sig om cirka 15 000 lastningar per år.

Sveriges Åkeriföretag ställer sig också bakom detta, och påpekar att det blir minskade utsläpp med 30 procent.

– Under tio procent av alla transporter är över 30 mil; den övervägande delen är alltså korta transporter, säger Thomas Hammarström.

– Det borde Miljöpartiet tänka på, som vill inrikta sig enbart på tågtransporter.

– Man kan inte köra tåg överallt, poängterar Jessica Rosencrantz.

Regler för kommentarer