Annons

Annons

Annons

Annons

Perspektiv

Insändare
Dålig mobiltäckning ett problem i hemtjänsten

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Dålig mobiltäckning är ett problem i hemtjänsten, menar insändarskribenten.

Annons

Mycket bra skrivet, Saga Sunniva Bergh, om mobiltäckning på äldreboende. Tyvärr är det så även inom hemtjänsten på landsbygden. Den är totalt värdelös. När man börjar sin arbetsdag så ska man logga in i mobil för att se vad man ska göra under dagen, såkallad TES. Och även logga in till digital signering. Det är inte samma inloggning och då får man hoppas att man kommer in i systemet (det kan vara si och så med det) då får man börja från början igen, sen åker man ut på landsbygden och hoppas på att det funkar men då kan man ha blivit utloggad på grund av dålig täckning. Då får man börja från början och logga in igen, och hoppas på täckning – annars ser man inte vad som ska göras hos vårdtagaren. Mobilen är vårt arbetsredskap och då kan man kräva att det ska fungera. Man kan få stå ute för att se om det går att logga in. Angående digital signering är det detsamma. Man slängs ut ur systemet om man inte har varit aktiv de senaste 30 minuterarna. VEM har tid i dessa besparingstider att hålla på att fjockla med denna telefon?! Det tar mycket tid och man blir stressad av att det inte funkar, för det är tajt nog som det är. Och de äldre tycker inte om detta att vi ska hålla på att krabba med mobilen, när det är dem vi ska hjälpa. De tycker även synd om oss. Det du skrev om schema är samma för hemtjänsten.

Annons

Annons

Dessutom blir vi inbeordrade på lediga dagar. Vi behöver vår lediga tid för återhämtning. Det har blivit mycket sämre med det digitala i vården. Det tar för mycket av vår tid som vi kunde ha hjälpt våra vårdtagare istället. Till exempel att bara sitta ner en stund och prata, det kan betyda mycket för en som sitter själv om dagarna. Man gör deras dag positiv.

En som är trött på detta digitala i vården

Annons

Annons

Till toppen av sidan