Tuffa dieseltider för åkerier: ”Skatten borde sänkas”
Den drastiska prisökningen på diesel sätter djupa avtryck i bränslekostnaderna hos landets åkerier.
Strömsnäs Frakt & Lager - tidigare Traryds Bilfrakt - med bas i Strömsnäsbruk är inget undantag.
– Hjulen måste ju ändå rulla, annars stannar Sverige. Därför vore det rimligt att regeringen underlättar för dieselberoende aktörer som åkerier och lantbruk, tycker Morgan Gustafsson, som är operativ chef hos Strömsnäs Frakt & Lager.
Den lättnad som han då närmst tänker på är en sänkning av dieselskatten.
För många åkerier är prishöjningen på diesel en tung pålaga. Morgan Gustafsson, operativ chef på Strömsnäs Frakt & Lager, anser därför att en sänkning av dieselskatten vore en rimlig åtgärd från regeringens sida för att underlätta för branschen.
Bild: Christer Gustafsson
Annons
Men prisökningen för diesel drabbar i första hand inte åkeriet.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.