Annons

Annons

Annons

Kronobergs län

Nu blir Veckobladet Smålänningen Xtra

Smålänningens gratistidning Veckobladet byter namn. Redan denna helg dimper Smålänningen Xtra ner i brevlådan.

Text: 

Smålänningens gratistidning byter namn. Till helgen byter Veckobladet namn till Smålänningen Xtra, en tidning som börjar distribueras till hushållen nu under helgen.

Bild: Martina Quinn

Annons

Smålänningens gratistidning har distribuerats till samtliga hushåll i Ljungby, Markaryd och Älmhults kommun under flera decennier, och är ett mycket uppskattat inslag i brevlådan av många. Men i och med att distributionsfrekvensen nu ändrats byter tidningen även namn.

Från och med denna distributionsvecka möts läsarna av ett nytt namn på förstasidan. Veckobladet har blivit Smålänningen Xtra.

Annons

– Vår gratistidning distribueras numera varannan vecka till samtliga hushåll, istället för som tidigare varje vecka. Därmed kändes det som att namnet Veckobladet lite hade spelat ut sin roll, säger Smålänningens och Smålänningen Xtras chefredaktör Anders Sjölin.

Annons

Varför föll valet på just namnet Smålänningen Xtra?

– Främst för att vi ville knyta de två produkterna närmare varandra, helt enkelt tydliggöra avsändaren. Dessutom innehåller tidningen ofta många bilder som inte publicerats i pappersversionen av Smålänningen, utan som tidigare bara synts online på smålänningen.se.

Vad kommer läsarna att märka för skillnad?

– Vi har sedan en tid tillbaka filat på layouten gällande det redaktionella materialet, allt för att innehållet ska vara så lättillgängligt som möjligt. Och det har förhoppningsvis läsarna redan tagit till sig. Men framför allt satsar vi nu på att det ska finnas mer att läsa i Smålänningen Xtra. Helt enkelt fler inslag än vad vi har haft tidigare.

Bland annat kommer flera experter såsom familjejurist, apotekare, dietist, och ordningskonsult svara på läsarnas frågor. Men även reportage med aktuella kända profiler kommer att få en mer framträdande roll än tidigare.

– Och så kommer vi att ha reportage från lite nya fokusområden som vi inte haft med tidigare. Mat, motor och reserepportage har vi haft redan innan, men nu kommer vi komplettera med konsumentjournalistik, klimatfokus och hälsa bara för att nämna några nya inslag som läsarna kommer möta under året.

Annons

Kommer läsarna känna igen sig då?

Annons

– Ja, vi kommer att ha flera populära inslag kvar så läsarna kommer absolut att känna igen sig. Läsarnas egna bilder är ett väldigt uppskattat inslag, så det kommer vi fortsätta med. Precis som en redovisning av lokala fastighetsaffärer, nöjesronden och mingel från trakten. Och givetvis fullspäckad med lokala erbjudanden och information från alla våra annonsörer, säger Anders Sjölin.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan