Michaela och Jessica Johansson beställde en naturell glutenfri hamburgare till sin 2,5 årige son Julius på Mc Donalds restaurang i Skara.

— Han är jätteallergisk mot mjölkprotein, spannmål och soja. Men den burgaren vet vi fungerar för honom, berättar Jessica.

På den glutenfria hamburgaren visade det sig ligga ost. Som tur var såg storasystern det innan Julius hade hunnit ta någon tugga.

— Det är jätteallvarligt att de gör ett sådant fel. Får Julius i sig ost innebär det att han får kramper och kraftiga magsmärtor och spyr. Det håller i sig i ett par dygn. Det räcker med att han får i sig det minsta lilla så ballar hans mage ur fullständigt, förklarar Jessica.

De vände om till McDonalds i Skara och Mikaela gick in och berättade om misstaget de gjort.

Annons

— Hon förklarade för en arbetsledare att Julius blir jättesjuk. Arbetsledarens reaktion var kraftig och den anställde som gjort misstaget skälldes ut framför alla kunder. Sen fick hon en leksak - en Pokemongubbe - som kompensation.

Mikaela och Jessica hoppas nu att medarbetarna på McDonalds ska få tydligare instruktioner och bättre utbildning när det gäller matens innehåll och allergier.

Alexandra Svenonius, presschef för McDonalds Sverige berättar att alla restauranger i landet har kontaktats efter att en person fick en hamburgare som personalen hade skrapat bort osten på.

— Vi har tydliga rutiner för att hur vi ska hantera allergener. Vi har gått ut och bett alla franchisetagare att gå igenom rutinerna och förstärka kommunikationen till medarbetarna om allergener.

Hur ska ni göra så att det inte upprepas?

— Vi gör vårt yttersta och vi måste säkra att alla vet hur de ska hantera allergener, samt följa upp så att alla har fått informationen.

— Allergener finns i våra restauranger och nu måste vi säkra att vi minimerar riskerna för kontakt med allergener.

Carina Wilhelmsson, franchisetagare för McDonalds restaurang i Skara kommer nu att ta reda på vad som gjorde att McDonalds återigen felat gentemot personer med allvarlig allergi.