Många som fått en bluffaktura skickade till sig är osäkra på hur de ska hantera situationen, och vänder sig till polisen. Så gott som varje vecka tar Älmhultspolisen emot anmälningar som gäller bluffakturor berättar Christer Larsson.

– Polisen kan ta upp en anmälan om försök till bedrägeri och kommer att utreda den om vi bedömer att det finns möjlighet att vinna framgång i utredningen.

Men den som drabbats är inte tvungen att polisanmäla bluffakturor, och Christer Larsson tror att man kan klara sig utmärkt utan att polisanmäla.

Betala inte

Christer Larsson påpekar att det viktigaste är att undvika att få en betalningsanmärkning, och för att göra det måste man höra av sig till de som skickat fakturan och berätta att man bestrider den.

Larsson råder de som fått en bluffaktura att inte betala och behålla fakturan.

– För gärna dagbok ifall det blir ett omfattande ärende.

Via mejl eller brev ska personen låta företaget veta att hen bestrider fakturan. Om man ändå får brev från ett inkassoföretag eller från Kronofogden så ska ett liknande brev skickas även till dem.

– Har du bestridit fakturan på rätt sätt så finns det inget skäl för kreditupplysningsbolagen att ge dig en betalningsanmärkning. Om den som skickat fakturan till dig verkligen vill ha betalt så måste denne stämma dig i domstol och sedan vinna förhandlingen. Den som ställer krav på dig måste då visa för rätten att det finns ett giltigt avtal. Oseriösa företag brukar inte vilja gå till domstol med sina betalningskrav, säger Christer Larsson.