De tjugoen första låtarna, av totalt tjugotvå, utlovades handla om olycklig kärlek under torsdagens och Musik i Syds Plötsligkonsert.

Så blev det, en ömklig kväll.

Fast när vi bad Elin Olsson Nyberg och Hannelore Wüst, båda från Ljungby, recensera kvällen blev svaret ett annat:

– Fingerfärdigt, mycket humor, spelglädje, värme och fin musik.

– En härlig kväll, jag känner mig verkligen upplyft, sa Elin.

Kanske kan den sista låten i det ordinarie programmet ganska väl beskriva vilken bjudning det rörde sig om.

Frontmannen, gitarrspelaren, sångaren David Ritschard:

– Livet består ju inte bara av självömkan utan också av...arbete!

Modern arbetartext

Och så tog kvintetten med de 150 betalande på en, förmodligen, världsunik upplevelse. De kombinerade bluegrass med svensk text om bemanningsföretag(!).

– Jag är flexibel jag, och det känns bra för företagets bästa att jag är utbytbar, sjöng David Ritschard.

Det tioårsjubilerande Stockholmsbandet har sin egen stil med svenska texter och en repertoar som är en slags blandning av bluegrass, frälsarsånger och svensktoppen.

Gräslig Vreesvijk

Vad sägs om en bluegrassifiering av Cornelis Vreesvijks Felicia adjö?

Det är bara sättningen som är "normal" via Jonathans Eklunds dobro (maggitarr), Amanda Forsmans kontrabas, Micke Widéns banjo, David Ritschards gitarr och Agnes Odéns fiol.

Där stack, enligt samstämmiga uppgifter, den senare ut alldeles lite extra. Få skulle nog blivit förvånade om det skulle visa sig att hon inte vuxet upp ute bland Tentuckys blåa gräs.

Om kärlek

Det blev en grandios final. Spinning Jennies extranummer slutade med klapp av tre hundra händer.

Ändå hade de precis brutit mot musikstilens gyllene regel. Ty de rundade av med, hemskt att säga, en kärlekssång.