Trevligt med flera cykelvägar i kommunen. Med anledning av synpunkterna på att kunna använda cykelvägar för ridning vill jag tillföra några erfarenheter.

Vi bedriver besöksnäring och har väntat på att Banvallsleden ska färdigställas sedan den först började diskuteras i slutet av 1990-talet. När den äntligen blev farbar i vissa delar märkte vi att intresset för besökare per cykel ökade stort. Antalet cyklister har därefter ökat för varje år och säsongen har också blivit längre så att allt fler cyklar från tidig vår till sen höst.

Anledningen till att de vill cykla på lederna är många men för dem som gynnar besöksnäringen handlar det inte alltid om att de bara vill ta sig mellan två punkter. De vill ha en upplevelse av själva färden i vår småländska natur.

En del kommer i grupper av kompisgäng, tjejlag, herrlag eller blandade generationer. Några vill helst cykla ensamma och några är syskon som vill göra något med sin närmaste familj utan respektive. Det finns lika många skäl till att cykla på Banvallsleden som det finns grupper som gör det.

För många blir det en sorts meditationsresa – en pilgrimsfärd per cykel. De flesta cyklar inte heller hela Banvallsleden utan väljer ut etapper som inte ens brukar vara sammanhängande år från år. Cyklandet blir en reningsprocess för själen genom att leden inte trafikeras av bilar och att de kan cykla i bredd och samtala under färden.

Annons

Vi har även studerat hur Banvallsleden används i sitt närområde. Ofta möter man de, som bor på landsbygden men är hemma med småbarn, som tar sig en barnvagnsrunda på vägen. Det finns äldre personer som promenerar på den för den är trygg att till exempel gå stavgång på. Det finns också de som tar cykeln en lördagskväll för att träffa vänner eller besöka ett evenemang i grannbyn. Allt detta kan göras samtidigt som cykelleden naturligtvis kan användas för arbetspendling.

Med all respekt för de som gärna skulle önska rida på cykelvägen så vill vi understryka vikten av att kunna cykla på hela vägen. De sträckor där hästar varit tillåtna har i vissa fall måst utgå som cykelväg på grund av spårskador enligt Cykelfrämjandet. Efter nästan 25 års väntan är förhoppningsvis tanken att cykelvägar ska vara till för cyklande i första hand.

”Det är vägen, som är mödan värd”