Det blir det tredje arrangemanget på lika många år.

Som vanligt består det av två delar.

Den ena handlar om stillastående och utställda bilar för allmän beskådan. Arrangören Feringe Hot Rod Association räknar med runt ett 100-tal bilar på Tornetts industriområde.

Den andra handlar om extrem rörelse - farttävling över en asfaltsraka om en åttondels engelsk mil, nästan exakt 200 meter.

– Vi vet inte hur många det blir, men vi räknar med ett 100-tal bilar där också, säger Patrik Svensson från klubben.

Premiär med Tesla

Räkna med en högoktanig tävling. Vi pratar om att de mest muskellösa fordonen bryter målsnöret efter en handfull sekunder och tangerar kanske hela 200 km/h.

– Brytpunkten när det gäller uppdelning i klasserna snabba och lite långsammare klassen går vid 8.6 sekunder.

Förmodligen blir det en intern tävling mellan el och fossilt. För det lär bli premiär med en Tesla.

Men Patrik Svensson är inte övertygad om att Teslan vinner, trots en reptilsnabb startförmåga.

– En del (andra) bilar har över tusen hästkrafter under huven. Det gäller att få ner dem i backen, få fäste i asfalten.

En testklass

Man tävlar två och två. Och det är den som uthålligt har bästa reaktionsförmåga och bäst hanterar sin växelspak som vinner. Att få söndagens bästa tid i en duell ger ingen pokal.

Dessutom finns en tredje klass, en testklass.

Alla som vill kan lösa en engångslicens och köra. Kraven därutöver är att hjälm finns och att fordonet klarar säkerhetstestet.

Annons

– Vi är väldigt noga med just säkerheten här.

Klubben räknar med storpublik, kanske runt två tusen åskådare. Så är det också ett sällsynt tillfälle som ges. Det är på få ställen som streetrace anordnas i stadsmiljö - utöver de illegala, vill säga.

Torr asfalt

Som alltid står hoppet till uppehållsväder. För asfalten måste vara torr.

– Väderprognosen ser faktiskt bättre ut nu än vad den har visat. Oavsett så tål ju utställningen regn, säger Patrik Svensson.

Behövs hörselskydd?

– Mmm...kanske.