Dessa kloka ord yttrade en IT-chef till mig när jag var ny på ett arbete och budskapet borde Region Jönköping ta till sig. Speciellt med tanke på att de slösar mer än en halv miljon kronor om året på mobil- och bredbandsabonnemang som få verkar använda.

En av fördelarna med att ha arbetat inom det privata näringslivet är att man lär sig hålla koll på utgifter och ett exempel är mobilräkningen. Om du har en tjänstetelefon ska du inte använda den som din privata och även mobilsurfandet måste kunna motiveras. Men regionen har inte bara varit generösa med mobilabonnemang utan har också leverantörer som skickar namnlösa fakturor. De ska dock attesteras och betalas i sedvanlig ordning. Men de enda som verkar vinna på det här systemet är leverantören av abonnemang och regionanställda som kan titta på Netflix på tjänstemobilen om de skulle vilja det. Ansvaret för denna rent ut sagt skandalösa behandling av skattepengar faller på Regionens IT-direktör Helena Glemdal och de IT-kontaktpersoner ute i organisationen som ska se till att abonnemang avslutas om någon exempelvis byter arbete. Det är antingen Glemdal eller kontaktpersonerna som inte har skött sitt arbete för så här får det faktiskt inte gå till.

Förvisso är 600 000 kronor en bråkdel av regionens totala budget men det tål att upprepas att det faktiskt är skattebetalarna som i yttersta ledet finansierar verksamheten. Ända ned till telefoner och abonnemang. Det är därför som man måste vara ytterst försiktig för när skattepengar slösas bort äventyras förtroendet för skattesystemet. ”Även små droppar urholkar en sten” för att parafrasera ett talesätt som i detta fall kan användas för att beskriva konsekvenserna av vad som har skett. Regionstyrelsens ordförande Mia Frisk (KD) har helt rätt när hon konstaterar att ”det är mycket pengar” och att det därför behövs en förändring. Ett första steg skulle vara att byta leverantör till någon som skickar begripliga fakturor och ta till sig insikten att även ett abonnemang måste kunna gå att motivera. Speciellt då det är ”någon annan som betalar”.

Annons

IT-lösningar kan vara komplexa. Men om yttersta ansvarig låter utgifterna skena iväg och inte ställer den relevanta frågan ”får vi valuta för pengarna” handlar problemet om ledarskap. Förhoppningsvis sätter sig nu ansvariga ner och går igenom vad som har hänt och slutar ge ut abonnemang som de anställda inte behöver. För om problemet kvarstår kommer det inte bara sticka i ögonen på alla som måste betala sin mobilräkning själv utan också att bidra till det politikerförakt som tyvärr börjar bli alltmer vanligt i samhället. Det är en utveckling som vare sig de anställda eller folkvalda inom Region Jönköping har råd med.

Avslutningen på denna krönika får därför helt enkelt bli: Gör om och gör rätt.