Det verkar vara ett trevligt liv att arbeta i Hyresgästföreningens toppskikt. Om du är rekryterare får du hög bonus och dessutom tillgång till whiskyprovning i Dublin trots att det bryter mot föreningens egen alkoholpolicy. Allt detta kunde Aftonbladet avslöja och artikeln följde den gängse dramaturgin när det handlar om "drev": Maria Linder som är ordförande för de drygt 500 000 medlemmarna ville inte låta sig intervjuas och skickade istället fram kommunikationschefen Caroline Thunved som menar att bonussystemet till rekryterarna har försökt att ändras sedan 2001. En förklaring som är lika osannolik som den är skrattretande.

Hyresgästföreningen har alltså i 18 år försökt att ändra i sina regler vilket är betydligt längre än det exempelvis tar att genomdriva en grundlagsändring. Om man vill tolka kommunikationschefen Thunveds uttalande om att "det är ett långt samtal och vi hoppas att vi får igenom det med facket" välvilligt handlar det om att hon inte har blivit informerad. Men det ligger nog betydligt närmare sanningen att Hyresgästföreningen inte såg något problem med bonussystemen fram tills att det omnämndes i media. Det brukar nämligen vara så.

Frågan som dock infinner sig är varför inte Hyresgästföreningen har kunnat förutse att detta skulle bli problem. Aftonbladets artikelserie "Maktens kvitton" borde ha varit en väckarklocka för att inte tala om skandalen inom fackförbundet Kommunal 2016 som fick den dåvarande ordföranden Annelie Nordström att inte ställa upp för omval. Men till syvende och sist handlar det inte om smarta mediestrategier och skademinimering utan om medlemmarna.

Annons

Hyresgästföreningen bildades ursprungligen 1923 med uppgiften att ta tillvara medlemmarnas intressen. Det är en enkel formel som håller än idag om man lever upp till den. Men där ingår inte att ha stjärnvärvare med bonusar som mer påminner om sämsta sortens telefonförsäljning än att tala för Sveriges hyresgäster. Där ingår inte heller lyxresor och en representationskultur som bryter mot det egna förbundets interna regler.

I denna skandal är de stora förlorarna därför alla dessa helt vanliga medlemmar som tyvärr måste inse att "pampen" inte begravdes med Hans "Hoffa" Ericson på 1970-talet. Pampväldet och tron att man är ett privat företag och inte en medlemsbaserad organisation lever i högsta välmåga hos Hyresgästföreningen. Men om ledningen efter Aftonbladets avslöjande väljer att göra rätt vore ett första steg att helt enkelt ställa sina platser till förfogande. Bara det att det har tagit 18 år att försöka genomdriva en förändring visar nämligen att organisationen helt enkelt behöver friskt blod och ett klokare ledarskap. I alla fall om de vill göra skillnad även i framtiden.