Det var när programrådet för handels- och administration på Sunnerbogymnasiet träffades som Viktor Emilsson, Dressmann, kläckte idén. Varför inte låta eleverna, som en del i undervisningen, ge liv åt skyltfönstret som tidigare tillhörde JC, men som nu står tomt?

Anders Nilsson på Heimstaden tillfrågades, och var med på noterna.

– Skolan gör det här i samarbete med centrumföreningen, och alla har varit väldigt positiva, berättar lärarna Kerstin Brandt och Calle Jonsson.

Och kanske är det inte så konstigt - alla vinner ju på upplägget.

Eleverna, som kanske är morgondagens handlare i Ljungby stad, får en chans att träna på skyltning, samtidigt som butikerna får möjlighet att visa upp sina varor. Det pyntade skyltfönstret i sig bidrar ju dessutom till ett mer levande centrum.

Planerat själva

Annons

– Vi har själva fått planera och ringa runt till butikerna, berättar Olivia Andersson, Robin Sundman, Emma Andersson, Linus Andersson och Towa Gunnarsson, som tillhör en av de sex grupperna som klassen delats in i.

På fredagen var de på plats för att skylta.

– Vi visar varor från olika butiker som är med i centrumföreningen. Vi har hösttema, med mycket orange grejer, löv och lyktor, berättar de, och i skyltfönstret syns bland annat en färgglad höstjacka med en svart halsduk, små elektriska värmeljus, en korg och en stor pumpa.

– Mysigt och höstigt, sammanfattar de.

Halloweentema

Projektet drog igång redan för någon vecka sedan, och första gruppen, som bestod av Rasmus Trankvist, Jacob Wiberg, Felix Wermelin och Michelle Akim, hade halloween-tema.

– Det var inte så svårt, det fanns mycket på temat. Men vi fick extra mycket att göra, eftersom vi även satte upp skynket och det som är i bakgrunden, berättar de.

Samtliga elever i klassen kommer framöver, gruppvis, att få planera och genomföra en skyltning som finns kvar under minst en veckas tid.

Vad det blir för teman framöver återstår att se, men Calle Jonsson ger en hint om att det framåt advent kan bli något extra, för att bidra till stämningen vid julskyltningen.