Totalt ringdes omkring 3,2 miljoner SOS-samtal i hela Sverige under år 2018. När statistiken sammanställts så visar det sig att över 950 000 samtal egentligen inte var att betrakta som akuta - det utgör totalt 29,9 procent av alla samtal.

– Det innebär att vi utför nästan en miljon bedömningar av samtal för att se om det finns ett hjälpbehov. Det är klart att det tar sin tid, säger Björn Skoglund.

Bland de felaktiga ringningarna till 112 har lite mer än hälften konstaterats vara tysta uppringningar där det inte har gått att starta ett samtal - även om det i sig inte är säkert att samtalet för den sakens skull var onödigt.

– I och med den stora mängden var det svårt att urskilja felringningar från samtal där det var någon som inte kan prata, som har drabbats av en stroke till exempel, säger Björn Skoglund.

I flera fall bedöms även de felaktiga uppringningarna ha kopplingar till inställningar på mobiltelefoner då personer av misstag kan ha aktiverat automatiska funktioner för nödsamtal. Björn Skoglund tycker att mobiltillverkare borde se över funktionen utifrån risken att det blir onödiga uppringningar.