Vårterminen går mot sitt slut och om bara några veckor går sjutton transportelever från Sunnerbogymnasiet, varav fyra läser på vux, ut i arbetslivet.

De går en ljus framtid till mötes.

Fakta: Utbildningarna

Det här läsåret finns 23 elever till de 24 platserna på fordonsprogrammet. Av dem har dryg..

Fakta: Utbildningarna

Det här läsåret finns 23 elever till de 24 platserna på fordonsprogrammet. Av dem har drygt hälften valt transportinriktningen, medan resterande valt verkstad. Hur många elever det blir till hösten är ännu inte helt klart, men troligen kommer platserna inte att fyllas.

På vuxenutbildningen, som är på två terminer, finns 12 platser/år, och här är det intag även på vårterminen. Nu till hösten finns tio sökande till utbildningen.

Branschen skriker efter arbetskraft, och samtliga elever har jobb som väntar bakom hörnet.

Men trots de goda förutsättningarna för jobb har de sökande blivit färre under senare år.

– I Ljungby kommun finns inte jättemånga som är intresserade, konstaterar lärare Ulf Wiksten.

En bra lön

Fordonsprogrammets inriktning mot transport har funnits på Sunnerbogymnasiet i ett tiotal år, och alltid lockat många sökande. Men förra året minskade söktrycket och i år ser det ut att bli ytterligare något färre elever.

Trenden ser likadan ut på flera yrkesprogram, men Ulf Wiksten och hans kollegor Magnus Petersson och Ronny Gerhardsson tycker ändå att det är märkligt.

– Det är ett fritt jobb under ansvar, och man ser solen varje dag, menar de, och påpekar att lönerna därtill är helt okej.

Ingångslönen ligger på nästan 26 000 kronor, och till det kommer ofta OB-tillägg och traktamenten.

Brett jobb

Conny Johansson, också han lärare, tror att det finns uppfattningar om yrket som inte stämmer, och som kan påverka eleverna i valet av utbildning.

Annons

– Många tror att det inte finns några jobb att söka, att utländska chaufförer har tagit över. Men bristen på personal är stor, betonar han.

Bilden av en chaufför är också ofta stereotyp. Många ser en man som spenderar dagarna helt ensam i sin lastbil framför sig, och så kan det förstås vara, men yrket är bredare än så.

– Det finns så många olika sorters chaufförer. Du kan köra fjärrbil till Norrland, men du kan också jobba i skogen, köra sopbil eller bärgare. Eller köra distributionsbil inne i city, då träffar du jättemycket folk! påpekar de.

Praktik ger jobb

I utbildningen ingår minst femton veckors praktik för gymnasieeleverna, och en hel del även för vuxeneleverna.

– Vi samarbetar med flera åkerier i upptagningsområdet Ljungby, Älmhult, Markaryd, berättar lärarna.

Att samarbetat är uppskattat från bägge håll märks inte minst vid den här tiden på året, då åkerierna behöver personal inför sommaren och ofta hör av sig både till skolan och till eleverna direkt.

– Jo, vi har fått rätt många erbjudanden. Så länge man är intresserad och sköter sig så får man jobb, säger eleven Axel Lilja, som tror att praktiken ute på företagen har en stor roll i det och nu längtar efter att få komma ut på vägarna.

Får se solen

Fredrik Malmberg Lundin är en av de fyra vuxeneleverna, och han har valt att helt byta yrkesbana, från livsmedels- till transportbranschen.

– Jag har jobbat mellan fyra väggar utan fönster i fyra år, berättar han.

I rollen som chaufför kommer han tvärtom se solen varje dag, och kan följa årstidernas skiftningar genom bilens framruta.

I sommar väntar jobb på Ikea, där han ska flytta trailers mellan olika terminaler.

Även för klasskompisen Marcus Gustafsson väntar jobb direkt efter skolan.

– Jag ska köra timmerbil, berättar han.

Helene Dragseth, en av fem tjejer på utbildningen, drömmer om att köra biltransporter utomlands i framtiden, Emil Olsson vill jobba inom försvaret och ytterligare någon elev vill läsa vidare till polis…

Så ja, nog finns det en hel del olika vägar att gå efter utbildningens slut.