Är det en konkurrent till Hemglass med sina välkända ljusblåa bilar?

– Det är det väl på sätt och vis. Men vi är en väldigt liten aktör. Men i de områden där vi kör båda, där är vi nog en konkurrent, säger Anders Segemalm.

Färgen som Trudelutt använder sig av är gult.

– Men ser man till hela Sverige så är det klart försumbart för dem.

Glasstransportbolaget Trudelutt har några bilar i Växjö och så har Anders Segemalm själv en bil i Traryd.

– Jag når ju Ljungby, Osby, och Traryd, Strömsnäs. Sedan blir det lite ute på västra sidan också, ner mot Laholm och Våxtorp.

Totalt har Trudelutt fyra glassbilar. Detta jämförbart med Hemglass som, berättar Segemalm, har cirka 300 bilar.

Säsongen är från april till september.

Då har ni egen glass också som skiljer sig från konkurrentens?

- Ja, det har vi. Men vi gör inte glassen själva. Vi importerar från tre stycken stora tillverkare nere i Europa.

Trudelutt säljer dessutom glass i några kiosker, bland annat på Storgatan i Växjö.

Stängde på Trancom

Tidigare har Anders Segemalm jobbat på Transcom i Strömsnäsbruk, som lades ner för några år sedan. Där var han Teamleader (gruppchef) och han minns den sista dagen på callcenterföretaget.

– Det var faktiskt jag som larmade och låste sista gången. Jag hade kvällspasset den dagen, så jag låste, bommade igen, och släckte.

Annons

Kört glass har Anders Segemalm gjort i två omgångar. Den första omgången var på 90-talet och det var för Hemglass.

- Sedan fick jag en förfrågan av Staffan (Spångvall), som äger det här bolaget (Trudelutt). Det var förra året, på vårkanten.

Anders Segemalm har även en anställd på halvtid. Detta då Segemalm kör Trudeluttglass via en typ av franchising.

– Jag köper bara glassen av Staffan som äger bolaget. Och så hyr jag bilen.

Kan man tjäna pengar på glasskörning, så att man blir rik på det?

– Nej, inte så att man blir rik, men man kan tjäna sitt uppehälle. Så kan man väl säga.

Hur långa sträckor Anders Segemalm förflyttar sig under sina pass, det kan variera. Den runda som går mer lokalt i Trarydstrakten kan bli på tre till fyra mil. De längsta sträckorna kan bli 12 till 13 mil långa.

Dyra transporter

Frystransporter är en ganska dyr tjänst för den som använder sig av de stora åkerierna. Trudelutt har därför fått en förfrågan av en större glasstillverkare om att sköta deras distribution i södra Sverige.

- Att köra ut i butik. Just för att vi har bilarna och för att vi har ett fryslager. Växjö är ganska centralt. Och härifrån når jag ner till Skåne och Halland och från Växjö så når man till östra sidan av Småland, Öland och Blekinge.

Drivmedelskostnaderna måste vara höga?

– Ja, det är en del bränslekostnader. Men det funkar.

För ett tag sedan ville Burseryds bruk, i Gislaveds kommun, att Anders Segemalm skulle transportera upp glass till de anställda på bruket. Det var precis innan personalen skulle gå på semester. Dessutom ville de att Segemalm skulle köra två gånger under samma dag då Burseryds bruk hade tvåskift som slutade vid olika tidpunkter.

Så blev det också efter en överenskommelse. Han anlände första gången vid middagstid, sedan åkte han ner till Ljungby och körde en vanlig glassrunda där. När han var klar i Ljungby så for han upp igen till Burseryd igen vid tiotiden på kvällen.

Smålänningen kommer senare att återvända till Anders Segemalm, som även sysslar med att utveckla appar. Men det är en annan historia.