Familjefestivalen brukar skämma bort sin publik med en rad välkända artister för de flesta åldersgrupper.

Den grupp som är först ut i år tillhör alltså den yngre kategorin musikälskare.

FO&O har under de senaste veckorna fått sitt stora genombrott efter framträdandet i Melodifestivalen.

I en jämn final slutade de tre grabbarna i bandet, Felix Sandman, Oscar Enestad och Omar Rudberg på en elfte plats.

– När det gäller det yngre klientelet är det få som slår FO&O på fingrarna, säger festivalgeneralen Per Faeltenborg.

Annons

– De har många följare på sociala medier och deras låt är den mest spelade Melodifestivallåten på Spotify.

– Detta är en bra början när det gäller artisterna för Familjefestivalen.

Per Faeltenborg jobbar för högtryck med att få klart med fler artister till den festival som äger rum den 25-26 augusti.

Han har en hel del trådar ute.

– Det är ett tiotal artister som jag visar intresse för eller håller på att förhandla med.

– Jag hoppas att en hel del kommer att klarna under den närmaste månaden.

När det gäller vinnaren av Melodifestivalen, Robin Bengtsson, är han sedan länge kontrakterad för Diggiloo-turnén.

Även en av årets programledare före Mello, David Lindgren, har funnits med i tankarna kring Familjefestivalen.

Men det faller på att han också ska vara med i Diggiloo.

Det gör däremot inte den artist som var svenska folkets favorit i finalen, nämligen Nano. Om han är på gång får framtiden utvisa.

Artistbudgeten är mellan 600 000 och 700 000 kronor.

Pop