Det är två år sedan han senast körde ett rallylopp.

Men när inbjudan kom, bestämde sig Älmhults MK:s Magnus Johansson snabbt att han ville delta i årets upplaga av Mästarmötet.

– Jag blev inbjuden eftersom jag stod som totalsegrare för x antal år sedan i tävlingen, berättar han.

Ett mindre problem uppstod dock – Johansson stod utan bil.

– Jag sålde rallybilen i fjol, säger han med ett leende och fortsätter:

– Men det löste sig och jag fick låna klubbkompisen Andreas Martinssons bil till denna tävling.

Och med just Martinsson vid sin sida blev det två varv på sprintbanan på Millebygdens Raceway.

– Men nu får vi inte köra mer eftersom vi var lite för långsamma. Det fattades några sekunder för att ta sig till final, säger Johansson.

Men det var kanske inte så konstigt heller.

– Det är klart att man tar det lite lugnare i en lånad bil, man chansar inte på samma sätt, säger Johansson.

Inte missnöjd

Älmhultsföraren hade inte mer än provkört bilen innan tävlingen, en Volvo 940 EVO, men hade själv en likadan bil innan han tog uppehåll från sporten.

– Men jag har ju ingen racing i mig just nu. När man kör en hel säsong brukar mani regel bli snabbare för varje tävling man kör. Men jag är absolut inte missnöjd, bilen är hel och vi gjorde inte bort oss, säger Johansson.

Johansson, som tävlade i klassen A-förare, trimmat tvåhjulsdrivet, berättar att man kan komma upp i hastigheter uppemot 200 kilometer i timmen.

Annons

– Det ger självklart en rejäl adrenalinkick att stå på startlinjen och det är klart att det är spännande att köra, säger han.

Slingan som alla förare körde på var delvis ny.

– Vissa partier på banan var bitvis helt nya, säger Johansson vilket också medförde att publiken hade nya ställen att stå och titta på tävlingen på.

Anledningen till Johanssons uppehåll för två år sedan handlar först och främst om tid.

– Jag hade kört tolv hela säsonger och det är mycket att hålla igång med sponsorer och mycket runt omkring. Jag kände helt enkelt att jag behövde ett brejk. Det tar mer tid än vad man tror att jaga sponsorer, fixa med bilen och allt annat runt om, berättar han.

Och även om suget kom tillbaka på startlinjen till Mästermötet, är det oklart när Johansson kommer tillbaka.

– Jag vet inte hur länge jag kommer att ha ett uppehåll, om jag kommer tillbaka alls, säger han.

Men för Älmhultspubliken på plats blev det en bejublad start i alla fall.

Seger till Sundqvist

Men det fanns fler lokala förare och kartläsare som det gick bra för under tävlingen.

Ljungby MK fick en segrare i C-förare R1A standard när Erik Sundqvist och kartläsaren Max Salomonsson körde i mål på bästa tid i finalen.

För Ljungbyduon Emil Karlsson och Filip Henningsson slutade finalkörningen för C-förare R1B standard med ett brutet lopp.

För arrangörsklubben Älmhults MK:s del tog sig inte heller klubbens andra förare i tävlingen, Johan Bengtsson i B & C-förare trimmat tvåhjulsdrivet heller till final.

Det gjorde däremot Gullabos Mattis Olsson med Marcus Sundh, Älmhult som kartläsare och ekipaget slutade trea i A-förare, trimmat tvåhjulsdrivet.

Bättre gick det för Oskarshamns Thomas Grönberg i A-förare standard, tillsammans med sin kartläsare Mikael Johansson, Älmhult.

De vann till slut sin klass på ett övertygande sätt.