LÄS MER: Företag ger sig in i tågdebatt

Här är lösningen för en snabbstart av tågtrafiken på Markarydsbanan -dags för beslut

Alla verkar vara överens om att komma igång snarast. ”Vi vill få igång tågtrafiken så snart som möjligt” uttrycker ordförande Dag Hultefors och Regionstyrelsens tillväxtutskott, Region Halland, i ett inlägg den 29 maj 2018 i Hallandsposten. Det är därför mycket glädjande att det vid styrgruppens för Pågatåg Nordost senaste möte den 18 maj 2018 nu har utkristalliserats och presenterades två konkreta förslag till snabb trafiklösning. Två alternativ, som enligt Trafikverket, fungerar omedelbart och vi citerar direkt ur protokollet:”1. I första hand Pågatåg 8 turer per dag, ny station Knäredoch/eller Veinge start december 2019. 2. I andra hand ett beslut med genomförande i tre steg. - SJ 3 turer per dag Hässleholm-Göteborg med stopp i Halmstad och Markaryd och däremellan eventuellt någon station med stoppmöjlighet december 2019 - Pågatåg 8 turer per dag som alternativ 1 dec 2021 - Pågatåg 12 turer per dag inklusive mötesspår i Knäred december 2023. Styrgruppen uttalade att regionerna i samverkan med Trafikverket snabbt bör komma fram till ett ställningstagande för genomförande”.

Annons

När det nu ligger konkreta lösningar på bordet för en snabbstart av persontågtrafik på hela Markarydsbanan är det dags för beslut. Våra företag välkomnar ett sådant beslut från regionpolitikerna, som ansvarar för tågtrafiken i regionerna Halland, Skåne och Kronoberg och i samverkan med Trafikverket. Den elektrifierade Markarydsbanan är i gott skick och det finns plats på spåret, i dagsläget nästan ingen trafik alls. De ekonomiska samhälls-,investerings- och driftkalkylerna är, enligt Trafikverkets åtgärdsvalsstudie, övertygande och starka. Inom näringslivet tvekar man inte att genomföra sådana projekt. Frågan är mycket väsentlig för företagen. Vi har medverkat i Pågatågsprojektet sedan starten 2007, med representanter i styrgruppen för Pågatåg Nordost. Vi har t o m gjort egna tillväxtstudier. Pågatåg Nordost är ett unikt projekt, som liksom spåren överbryggargränserna mellan 16 samverkande kommuner samt regionerna Skåne, Blekinge,Kronoberg och nu även Halland. Projektet har hittills resulterat i 13 nya stationer, resandesuccé och allt klart 2014. Nu återstår efter tio års arbete de sista stationerna och återupptagen persontrafik i Halland. Våra undertecknade företag i Markaryd och Hässleholm är cirka 180 st. Våra anställda, bara i Markaryd, är uppemot 5 000, varav cirka 600 dagliga pendlare från Hallandskommunerna. För dem handlar det om att ha möjlighet att åka kollektivt och inte som nu bara vara hänvisade till bil. Detta är en viktig fråga för företagen, för tillväxten i södra Sverige, för att nå studieorter och för miljön. Nu ligger en konkret lösning för snabbstart av persontågtrafik på hela Markarydsbanan på bordet. Det är dags att ni regionpolitikerna som ansvarar för tågtrafiken i regionerna Halland, Skåne och Kronoberg går till beslut att genomföra snabbstarten av persontågtrafiken på hela Markarydsbanan!

Hälsningar Företagen i Markaryd och Hässleholm med ca 5000 anställda Tillväxt Markaryd AB För styrelsen/Ulf Bellander och Benny Torstensson

Företagen i Markaryd och HässleholmTillväxt Markaryds medlemsföretag: NIBE AB, Konecranes, Ekamant, Tryckta, 3K Bygg, 3KFastigheter, 4-mans El, Almarssons Åkeri, Askungen Vital, Axhults allmekaniska,Bactiguard, IP Security, BN Schakt, Brafab, Bäckmans Bilar, Cellterm, CHERredovisning, Däck & bilvård, Eka Audio, Ekebacken Hotell o Restaurang,Ekonomkonsulter, Elservice, Fastighetsbyran, Fiber X, Fyhrlunds VVS, Gerdmans Inredningar,Gräddhyllan, Gustafssons allfrakt, Gåvan Företagsreklam, Göingebil, HA-konsult,HABI Bygg, Hamiltone, Handelsbanken, Herrgårdstoppen, HL-fasader, H-tryck,Hydraulik-service, Hyngarps Frästeknik, Helsa, Ica Kvantum, Inredningslust, JAranch, Jerry Gladh AB, Johanson Design, Balkheds, Klintebergs, Knut Nilssons el,Kontorshjälpen, La Cortina, Leifs sjukvårdskurser, LW isolering, Lindvallschark, MS redovisning, Markaryds bowling, Markaryds Järn, Markaryds Mäklarbyrå,Markaryds sparbank, Markaryds Tak, Marntells entreprenad, mb photo, Miljöbygg,Mjäryds elmontage, MMA, Motorcentrum, Musik i Markaryd, OF Ekeri, OverlandInsurance, PA’s bärgning, Palmquist VVS, Redovisningsbyrån Tranan, Råstorpskonsult, Sjödin fastigheter, Skyltmakaren, Smurfit kappa, Smålandet, SmålandsVVS, Stockhultgårdens tebod, Stora hotellet Markaryd, Strömsnäslogistik,Strömsnäspannan, Sunnerbo Bil & Telecom, Swedbank Strömsnäsbruk, Svegarddata, Swetec, Synergi, Systempartner, Säkerhetstjänst, LBC, S Århults Torv,Target Reklam, Team Sportia, Tecnoscan, Thimsfors vvs, Traryds bilfrakt,Traryds Metall, Ulf Ahlqvists åkeri, UW Elast, Verksamhetsutvecklarna, VictoriaPark och Woody Bygghandel samt Finja Betong, Bergendahls, Furninova, ochFöretagarna Markaryd.

Relaterat: Företag ger sig in i tågdebatt