Det är Dagens industri som rapporterar om undersökningen. När undersökningen har granskats så visar det sig att svenskarna - inte helt oväntat - tyr sig bäst till Volvo. Det är för andra året i rad som den svenska trotjänaren kniper förstaplatsen, och det gör de i överlägsen stil. 22 procent av de som svarat säger att det är just Volvo som är favoritbilen.

Annons

Vad gäller andraplatsen på listan så är det istället ett tyskt märke som gör entré. Det är dock inte någon av jättarna BMW eller Mercedes, utan stället är det Audi som föredras. Åtta procent av svenskarna har svarat att de har bilmärket som favorit.

Det är på tredjeplatsen som det blir intressant. Här har nämligen tre märken hamnat på samma procentsats. Förutom de mer etablerade märkena så som Volkswagen och Toyota så finns här också nykomlingen Tesla, som har skrapat ihop sju procent av rösterna vardera.

“Vi kan se att varumärkesarbetet blir allt viktigare, speciellt när det handlar om produkter som man inte köper så ofta. Att bygga ett varumärke tar tid, därför är det imponerande att se att Volvo är så överlägset gillat av svenska folket i denna undersökning, men också intressant att se att uppstickaren Tesla kommer på delad tredjeplats", säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

I undersökningen så kan man också se att äldre främst föredrar Toyota, medan de yngre målgrupperna mer drar sig mot Tesla. Bland gruppen 18-29 år så är det hela elva procent som uppger att Tesla är det märke man har som favorit.