Hassan Almohamed Alissa kom själv till Sverige från Syrien för två år sedan.

Även i hemstaden Aleppo arbetade han som lärare i matematik och fysik.

När sommarskolan fick klartecken i maj blev Hassan kontaktad av Natalja Jönsson-Jancen, samordnare för nyanlända barn och elever i Markaryds kommun, som undrade om han hade lust att jobba som lärare för nyanlända elever under sommaren.

– För mig var det självklarhet att tacka ja. Eftersom många av barnen har varit på flykt under en längre tid har de missat mycket av sin skolgång och behöver uppdatera sina kunskaper för att de på sikt ska kunna fungera i svenska klasser. Dessutom är det viktigt att de hela tiden håller igång svenskan annars finns det en risk att de glömmer bort språket under de två månader som sommarlovet varar, säger han.

Utbildning rankas högt i arabländerna

Hassan berättar att utbildning ofta rankas högt i arabländerna.

– Det är många föräldrar som är engagerade och som verkligen vill att deras barn ska lyckas med sin skolgång. Många ringer mig på kvällarna för att höra vilka framsteg som deras barn gör och det tycker jag är mycket bra. Det skapar bättre förutsättningar för att barnen verkligen ska lyckas, säger han.

När den andra omgången av sommarskolan inleddes den 10 juli fick Hassan även uppleva ett kärt återseende.

– Jag blev minst sagt överraskad när det visade sig att två elever som jag undervisade i Aleppo skulle gå i min klass. Jag kände en sådan glädje över att de hade överlevt den farliga resan över Medelhavet.

"Befann sig på olika nivåer

Sanna Gohzlan är sedan tidigare väl bekant med Markaryds skola där hon har jobbat som lärare i nästan två års tid.

– Jag började på skolan mitt under den stora flyktingströmmen och då var det rent ut sagt kaos. Det fanns inga förberedelseklasser för varken lågstadie- eller mellanstadieelever utan alla åldersgrupper blandades och det var helt omöjligt att kunna anpassa undervisningen. Alla elever befann sig på olika nivåer, säger hon.

Först ett år senare kom vändpunkten.

– När Natalja kom in i bilden blev det en helt annan struktur. Vi fick två förberedelseklasser och sedan dess kan vi jobba med elevernas individuella behov på ett helt annat sätt, säger hon.

Om tre veckor avslutas årets sommarskola.

– Vi får dock verkligen hoppas att det blir en fortsättning nästa sommar. Här får barnen en lugn och trygg start och vi möter dem på den nivå där de befinner sig, säger Sanna Gohzlan.