Fredrik Ardefors är vd för Svensk Däckåtervinning, och han har inte mycket att klaga på när det gäller återvinning av däck.

Den nya sammanställningen visar nämligen att det var mer däck som under 2016 gick till återvinningen än vad som såldes av de företag som är anslutna till Svensk Däckåtervinning.

– Det är väldigt glädjande siffror, som vi tror är världsunika när det handlar om återvinning, säger han.

Till lekytor

Annons

I Älmhult var det alltså 157 ton däck som gick till återvinning under fjolåret.

Merparten av materialet i däcken kan återanvändas. En del av gummit blir till korn eller bitar, som kan användas till exempelvis mjuka lekytor eller till rening av vatten. Men gummit kan också användas i kraftvärmeverk, och ytterligare en del blandas ner i asfalt, för att göra gång- och cykelvägar mjukare och på så sätt lindra skadorna då någon faller på dem.

Stålet, som bland annat finns i dubbdäck, återvinns också, genom att smältas ner och återanvändas i stålindustrin.

Kostar inget

Inom hela EU är det förbjudet att lägga däck på soptippen, och i Sverige är det lag på att de ska återvinnas.

Har man däck som är uttjänta kan man lämna in dem till en däckverkstad eller på en kommunal återvinningscentral.

Bra att veta är att verkstäderna inte får ta betalt för att ta emot däcken. Väljer man att lämna in hela hjulen utan att ta loss däcken kan man dock få betala för arbetet med att montera av dem.