Anton Wiklund har alltid varit intresserad av spel och spelade mycket brädspel som yngre. Redan då fanns kreativiteten att skapa egna spel.

Om Anton Wiklund

Ålder: 32

Familj: Mamma, pappa, syster och en yngre bror.

Född: Ljungby och uppvuxen i..

Om Anton Wiklund

Ålder: 32

Familj: Mamma, pappa, syster och en yngre bror.

Född: Ljungby och uppvuxen i Vittaryd.

Bor: Kingdom of Bahrain.

Yrke: Art director

Intressen: Alldeles för många.

– Vi gjorde bland annat ett gigantiskt brädspel i källaren av masonit där vi spelade med arméer av tennsoldater. Vi smälte allt tenn vi kunde komma över för att göra soldater och minns att korkmattan runt spisen fick ta en hel del stryk den sommaren, skrattar han.

På gymnasiet fick han sitt första spelrelaterade uppdrag. Steget var sedan inte så långt att välja GSCEPT - en av Europas första universitetsutbildning inriktad på datorspel - på Luleå universitet

Som 22-åring började han jobba som grafiker i Malmö. Några år senare ledde han ett större team av grafiker för att producera spel. Sedan dess har han jobbat på ett tiotal olika spelföretag och varit med och producerat mer än 30 olika speltitlar. Bland annat League of Legends, som i dag är ett av världens mest spelade spel.

Växande bransch

I Sverige växte spelbranschen med 80 procent förra året. Det finns cirka 170 spelföretag i Sverige som tillsammans omsatte 752 miljoner euro förra året enligt rapport från branschorganisationen.

– Spelen Minecraft och Battlefield är det största exporterna vi haft inom "kultur" sedan ABBA, berättar Anton Wiklund.

De större spelen som utvecklas inom svenska företag i dag kan ha upp mot 100 miljoner dollar i budget.

Bor utomlands

Även om Småland fortfarande är hemma har Anton Wiklund har bott utomlands i åtta år.

– Det har varit fantastiskt lärorikt och jag har fått en unik möjlighet att träffa inflytelserika personer som jag aldrig annars hade träffat. Det har varit intressant och se hur branschen utvecklas från att vara en rätt nischad hobbyverksamhet till en världsindustri, säger han.

Annons

I de flesta fall jobbar Anton Wiklund på uppdrag av en investerare eller ett förlag. Numera är det ofta filmindustrin som står till förlaga till spelen.

– Man är inte intresserade av svenska bilar längre. Det förstår man när Volvo såldes för 18 miljoner, tusen gånger mindre än datorspelet Minecraft, berättar han.

Idéerna tas ofta fram med en creative director och en speldesigner. Hur mycket frihet det är i en produktion skiljer sig från fall till fall.

– Att hitta ett unikt grafiskt uttryck är ofta en utmaning och jag tror det är viktigt att resa och se mycket olika platser för att fylla på sin bank med visuella idéer.

Eget företag

Anton Wiklund driver också eget konsultföretag som tillhandshåller tjänster relaterade till spelutveckling. Även lokalt har han satt avtryck. Anton Wiklund står bakom Sagomuseets datorspel Sagovärlden med väsen från gammal svensk folktro.

– Det är fantastiskt att institutioner i Sverige som museum får upp ögonen för spel och hur de kan användas i verksamheten, menar han.

Hos kungafamilj

Just nu jobbar han åt kungafamiljen Khalifa i Bahrain. Bahrain är en ö som ligger i Persiska viken mellan Saudiarabien och halvön Qatar.

– Gulfländerna investerar ofantligt mycket pengar i nya företag här i regionen. Man vill inte längre vara beroende av olja och har förstått att man måste investera sitt befintliga kapital. Och kapital finns det gott om, berättar han.

Nyligen släpptes första spelet som de har utvecklat under ett års tid. Det är ett mobilspel som heter Guardians of Valor.

Vad är ditt drömuppdrag inom spelvärlden?

– Jag vill flytta hem till Sverige och göra spel som lär barn att läsa och räkna. Jag söker just nu investerare till att ta fram en rad produkter som ersätta det föråldrade material som elever har att tillgå i svensk skola i dag. Om Sverige ska försäkra sig om en fortsatt välfärdsstat och konkurrera med andra ekonomier måste vi fortsätta ha världens kunnigaste befolkning. Sverige har inte några oljetillgångar som vi kan luta oss tillbaka mot vi måste se till att vara kreativa och framförallt välutbildade.

Hur känns det att ha kommit så långt trots dina unga år, hade du kunnat drömma om det här?

– Jag har inte alltid varit så fokuserad på att göra karriär. Jag spelade ishockey några år i Österrike och jobbade som skidinstruktör i Schweiz ett tag. Jag bodde i ett litet kyffe som fick vilken studentlya som helst att framstå som en paradvåning. Men jag hade fantastiskt roligt. Att vara rik på framgångar kan vara att vara rik på upplevelser, och i den bemärkelsen kan jag nog klassa mig som otroligt förmögen!