Under fjolåret ökade värdet på Ikeas varumärke med 210 miljarder kronor. Uppgången bidrar starkt till att företaget som har sitt huvudkontor i Älmhult blir etta på listan när de mest värdefulla svenska varumärkena bedöms.

Fakta: Sveriges tio största varumärken

1. Ikea 24,1 (17,0)

2. H&M 19,2 (15,5)

3. Nordea 5,6 (5,6)

4. Ericsson 5,0 (9,4)

5..

Fakta: Sveriges tio största varumärken

1. Ikea 24,1 (17,0)

2. H&M 19,2 (15,5)

3. Nordea 5,6 (5,6)

4. Ericsson 5,0 (9,4)

5. Telia 4,6 (5,5)

6. Volvo 3,6 (4,0)

7. Swedbank 2,9 (2,4)

8. Handelsbanken 2,9 (3,2)

9. SEB 2,5 (2,8)

10. Skanska 2,3 (2,3)

Värderingarna anges i miljarder dollar. Talet inom parentes speglar varumärkets värde i fjol.

Källa: Brand Finance, "Sweden 50, 2017"

Stil, enkelhet, funktionalitet och prestigelöshet utgör fundamentet bakom Ikeas varumärke, enligt Brand Finance. Ikeas värdeord gör också att många förknippar de orden med Sverige.

Tvåa på listan över de svenska varumärkena är klädjätten H&M, därefter följer banken Nordea.