Under tisdagskvällen, svensk tid, genomförde Apple sitt årliga höstevent då bland annat nya Iphone X presenterades.

Samtidigt passade Ikea på att lansera en ny app, kallad Ikea Place.

Appen i fråga är ett samarbete med just Apple som i sin tur har presenterat en ny teknik för virtuell visning i digitala medier.

Världarna möts

Det hela kallas AR, vilket står för Augmented Reality.

Michael Valdsgaard, chef för digital transformation på Inter Ikea, säger till affärstidningen Dagens Industri:

– Vi är på väg att återuppfinna hur man handlar heminredning.

– Den fysiska och digitala världen möts nu på ett nytt och naturligt sätt.

Michael Valdsgaard menar att appen gör det lättare för de många kunderna att få inspiration och hitta den rätta varan.

Den här appen innebär att man i Iphone eller iPad kan se hur till exempel en soffa kommer att se ut i det egna hemmet.

En ny nivå

Därmed tar alltså Ikea detta med shopping till en ny nivå.

När Apple presenterade den här, enligt experterna banbrytande teknologin, var det just Ikeas app som visades.

– Vi är väldigt stolta över att Apple valde att använda Ikea Place när de presenterade den här banbrytande teknologin, säger Michael Valdsgaard.

– Vi har lagt stora resurser och jobbat dag och natt med vår app och har mycket stora förhoppningar på att den ska bli uppskattad.

Målsättningen är att appen ska bli en stor framgång bland Ikeas kunder över hela världen, och därmed också bidra till ökade försäljningssiffror.

Ikea tror att den här färska tekniken kommer att, som det heter, "förändra spelplanen" för såväl detaljhandeln som för många andra branscher.

Ikea Place släpps på Apples Appstore i början av nästa vecka.