Det var i januari som en faktura på 140 kronor från Ljungby kommun damp ned hos boxningsklubben Team Ljungby Box IF som håller till i gamla Hammarskolan.

Enligt räkningen hade klubben hyrt Kungshögshallen under två timmar den 14 oktober 2016. Vilket var helt fel, klubben hade aldrig gjort någon sådan bokning. En okänd person hade ringt kommunen och bokat hallen i huvudtränaren Ivan Simics och klubbens namn.

– Jag blev rädd och förbannad och jag kände mig som ett offer när jag såg fakturan. Den person som ringde kommunen och ville hyra Kungshögshallen hade uppgett mitt namn och använt mitt personnummer och klubbens organisationsnummer, sa Ivan Simic till Smålänningen den 17 januari.

Då hade Ivan varit i kontakt med Ljungby kommun som i sin tur ska ha annulerat fakturan.

Styrelsen i luften

För ett tag sedan tog historien fart igen.

– Vi fick en påminnelse på räkningen från kommunen. Jag ringde dit och frågade vad som händer, vad är det som fallerar? För vi vill inte ha inkassokrav på klubben, berättar Ivan.

Svaret han fick? "Vi fixar det".

Men i dagarna damp ett inkassokrav ändå ned i brevlådan hos boxningsklubben.

– Hela styrelsen gick i luften.

Kontaktade ekonomikontoret

Ännu en gång fick Ivan Simic ta ärendet till kommunen, denna gång tog han direkt kontakt med ekonomikontoret.

– Kvinnan som svarade visste precis vad det handlade om när jag presenterade mig. Hon blev fly förbannad över situationen och lovade att de skulle titta på det igen.

Annons

– Kanske går det bättre nu när jag var i kontakt med ekonomikontoret istället för kultur– och fritidsförvaltningen, funderar Ivan.

Ingen ursäkt?

Faktum är att klubben var beredda att betala inkassokravet för att få den ur världen.

– Men om vi betalar hade vi på något sätt erkänt oss skyldiga till något vi inte gjort.

Ivan Simic är besviken på Ljungby kommun för hur de hanterat ärendet men också deras bemötade mot klubben sen den föddes.

– Vi har snart funnits i fyra år och gynnar kommunen. Vi spenderar egna pengar på att hålla ungdomar aktiva men kommunen har aldrig varit särskilt tillmötesgående och vi har inte fått ett rött öre. Vi i styrelsen har nästan gett upp hoppet på kultur– och fritidsförvaltningen. I den här situationen är det uppenbart att något har felat hos dem, men vi har inte ens fått en ursäkt, menar Ivan Simic.

Jan–Inge Roubert, kultur– och fritidsintendent, är av en annan uppfattning.

– Ivan var i kontakt med ekonomiavdelningen och fick då en ursäkt som han godtog.

Ivan Simic är tveksam.

– En ursäkt vet jag inte.. oavsett är det inte ekonomiavdelningen som ska be om ursäkt, felet ligger hos kultur– och fritidsnämnden, menar han.

Fakturan struken

Jan–Inge Roubert ger dock lugnade besked angående fakturan.

– Situationen är löst, det var ett misstag som hade skett. Fakturan är nu struken, som den borde varit från början, och vi har dragit ett streck över händelsen.