Jönköpings-Posten belyste för drygt ett år sedan den osunda konkurrensen inom åkeri- och transportnäringen. Ombudsman Tommy Jonsson vid Transportarbetarförbundet i Jönköping berättar fortfarande om en transportnäring som dras med tunga bekymmer.

Fakta: Regelbrott kan ge böter

Gods som transporteras i ett annat land kallas cabotage. Bryter man mot reglerna riskerar man böt..

Fakta: Regelbrott kan ge böter

Gods som transporteras i ett annat land kallas cabotage. Bryter man mot reglerna riskerar man bötesstraff.

Det är fritt fram att köra gods inom EU men man får inte stanna i ett land permanent där man inte är registrerad. Tre gånger inom sju dagar är det tillåtet att transportera gods i ett annat land.

– Det är fortfarande så att seriösa åkerier och taxirörelser dukar under medan oseriösa konkurrenter satt i system att bygga verksamheten på lönebidragare, nystartsjobbare och praktikanter. Cabotagetrafiken är också underminerad, säger Tommy Jonsson i dag.

Cabotegeregeln betyder att utländska chaufförer max får utföra högst tre transporter på sju dagar innan man lämnar Sverige.

Åkerinäringens död

Annons

– Vi har ingenting emot utländska chaufförer men de ska jobba efter våra svenska villkor och ha samma betalt som vi. Det är beklämmande att det finns regeringskrafter som vill slopa cabotageregeln helt. Det skulle ta död på den svenska åkerinäringen, säger han.

Enligt mätningar som Transport nyligen gjort körs 60 procent den renodlade godstrafiken genom Jönköping av utländska chaufförer. Tidigare mätningar i landet har visat på 40 procent.

Kollektivavtal ska gälla

I dagarna höll de båda fackförbunden tillsammans med riksdagsledamot Peter Persson som sitter i skatteutskottet för Socialdemokraterna en pressträff i Jönköping.

– Lägre löner får inte ses som en möjlighet att skapas mer sysselsättning. Det som både Transport och Hotell- och restaurangfacket och även Byggnads beskriver riskerar att spridas till andra branscher. Arbetstagare från annat land som jobbar i Sverige ska omfattas av svenska kollektivavtal, punkt slut, säger han.

Lönedumpningen

Sören Abrahamsson har drivit åkeri i många år och tillhör dem som vill ha ordning och reda i sin egen bransch. Han sålde för drygt ett år sedan av 75 procent av sitt bolag.

– Det jag nu som då var mest kristik till är lönedumpningen där flera svenska åkerier använder sig av utländska f-skattare, oftast från Östeuropa, eller anlitar utländska bemanningsföretag. Det är den största anledningen till den snedvridna konkurrensen som vi måste sätta stopp för.