Silversprinten kördes på annandag påsk på Millebygden Raceway, utanför Älmhult.

De 47 startande ekipagen körde tre varv, två korta och ett längre, vilket tillsammans gav elva kilometer specialsträcka.

Förhandsfavoriterna Joachim Grahn och Rickard Nilsson var överlägset snabbast, med sin Ford Fiesta R5 och vann samtliga sträckor klart.

– Det var ett jättebra test inför Silverkongen nästa helg, konstaterade Jocke efteråt.

– Vi har ändrat massor av inställningar på bilen så nu känner jag mig bekväm i bilen och det flyter bra.

Hindrad av en bil

I den tvåhjulsdrivna trimmade klassen var hemtame Kristoffer Thörjesson klart snabbast, men han blev hindrad av en bil, som kört av vägen, och tappade en minut på den första sträckan.

Annons

Jesper och Anton Gunnarsson, som kör i den otrimmade klassen, var delat snabbast i 2WD, tillsammans med Jerry Lalla Bengtsson och Mikael Andersson från Ryd.

Jerry och Mikael gick upp i ledningen efter specialsträcka två men rullade bort vinstchansen efter mål.

Jesper och Anton ledde fortfarande men på specialsträcka tre passerade ett antal trimmade ekipage.

Mikael Andersson och Jenny Eriksson var snabbast på den tredje sträckan, vann klassen och blev tvåa totalt.

– Detta var jättekul och ger fint självförtroende inför lördag, konstaterade Mikael.

Hampus Larsson, Kristianstad och Danny Holgersson, Ryd blev tvåa i klassen före Mattias Bengtsson och Dennis Daludd från Ryd.

Vann otrimmad klass

Jesper och Anton Gunnarsson vann den otrimmade klassen och blev femma totalt.

– Nu blir det nog inte någon tävling på länge, det gäller att sluta på topp, sa Jesper med ett stort leende på läpparna.

Thomas Karlsson och Johan Berglund från Södra Sunnerbo blev tvåa i 2WD otrimmat före Viktor och Helén Zettergren från Växjö. Viktor och Helén var dock snabbaste C-förare i startfältet.

Förvånansvärt mycket publik lockades ut på rally, trots låg temperatur och snö i luften. Tyvärr drabbades tävlingen av ett par stopp sedan arrangörerna haft problem med tidtagningen samt stopp efter den kraftiga avåkningen efter målet på sträckan.