1. Magnetiskt verk om flykten över havet

Superflex – "Kwassa Kwassa" visas på Österängens konsthall till den 14 juli.


Ur Sara Arvidssons recension:

"Till en början dras jag till skönheten i varje bild, efterhand börjar innehållet pressa på. Det är en stor film fast den bara varar i tjugo minuter."

Relaterat: Magnetiskt verk om flykten över havet

2. Vackert – på gränsen till det banala

Karin Broos "Still life" visas på Nässjö konsthall till den 16/8.

Karin Broos och målningen "Rosa speglingar".
Foto: Maria Ivarsson

Ur Ulla Strängbergs recension:

"Bilderna sätter igång fantasin hos betraktaren. Vad utspelas i detta stilla liv, vad är det hon söker och längtar efter? Det blir aldrig otäckt eller hotfullt, men ibland tangerar det Carl Larsson-idyllen, en konstnär hon också jämförts med. Jag tycker dock att hon har mindre gemensamt med Sundbornmålarens pelargoner och söta barn än med Ola Billgren, som också lämnar något outtalat för betraktaren att utforska."

Relaterat: Karin Broos stilla liv är vackert – på gränsen till banalt

3. Tillbaka till framtiden

"Home Futures - underbara framtid!" visas på Ikea Museum i Älmhult till den 23/8.


Foto: Ikea museum

Ur Carolina Söderholms recension:

Annons

"Faktum är att upplägget funkar utmärkt i "Home Futures – underbara framtid!" på Ikea Museum i Älmhult. I den snyggt presenterade utställningen, gjord i samarbete med The Design Museum i London, spåras gårdagens visioner om morgondagens hem. 1930-talets version av compact living och 1970-talets alternativa hemmabyggen möter allt från science fiction-dystopier till dagens intelligenta kylskåp och do-it-yourself-kultur."

Relaterat: Tillbaka till framtiden

4. Snippskålar, läppstift och håriga skulpturer

Åsa Jungnelius ”Artefakter: sakernas härkomst”visas på Vandalorum i Värnamo till den 29/9.


Foto: Peter Feurst

Ur Sara Arvidssons recension:

"Jag känner ingen tvekan, denna utställning är en fullträff. Åsa Jungnelius arbeten är befriade från pekpinnar och ängslighet och trots att de är fullspäckade med sex blir de aldrig explicit råa. Allra mest betagen blir jag i hur hennes avslappnade förhållande till såväl design som konst avspeglas i objektens könspolitiska innehåll. Rollerna är inte huggna i sten, de är till för att lekas med. I denna värld är skapelseberättelsen under ständig omvandling."

Relaterat: Åsa Jungnelius utställning är en fullträff – fri från pekpinnar och ängslighet

5. Orättvist bortglömd målare

Anton Dich på Ljungbergmuseet i Ljungby till den 26 augusti.

Ur Ulla Strängbergs recension:


Foto: Ljungbergmuseet

"Anton Dichs bildspråk har tydliga influenser från Van Gogh; de sneda vinklarna i huset, de pastosa penseldragen, men hans kvinnogestalter tycks också frammejslade med en frisk robusthet som  påminner om Picasso. Och om vi ska fortsätta försöka placera in Anton Dich i konsthistorien, kan man också associera till naivisten Bror Hjorths lekfulla bildvärld."