När Fastighetsägarna Syd i höstas presenterade en undersökning av cityklimatet i Ljungby visade den på många fina siffror.

Ökningen av omsättning i Ljungby city

År 2014-2015

Totalt 5, 4 procent (detaljhandel, hotell, restaurang, service)

Detalj- 5, 2 proce..

Ökningen av omsättning i Ljungby city

År 2014-2015

Totalt 5, 4 procent (detaljhandel, hotell, restaurang, service)

Detalj- 5, 2 procent

handel

Restaurang 14, 1 procent

Hud, 21, 9 procent

skönhet,

kroppsvård

Övrig konsument- - 12,2 procent

service

Källa: Fastighetsägarna Syd i Helsingborg

I rapporten tittade man på hur detaljhandeln och servicenäringen i city utvecklades från 2014 till 2015. Det visade sig då att den totala omsättningen ökade med 5, 4 procent i Ljungby centrum.

Framförallt gick det bättre för verksamheter som rör hud, skönhet och kroppsvård och kaféer och restauranger.

Handel blir kaféer

Detaljhandeln ökade dessutom med 5, 2 procent.

– Det var en riktigt positiv utveckling av stadskärnan i Ljungby från 2014 till 2015. Men det är ju svårt att säga om de här siffrorna står sig idag, säger Marie Enhörning, näringspolitisk ansvarig på Fastighetsägarna Syd i Helsingborg.

Annons

Sedan 2015 har ett antal butiker slagit igen i Ljungby city. Flera av de butikslokalerna har stått tomma ett bra tag och i nuläget är de sju stycken totalt.

Var är cityhandelns möjligheter?

Fastighetsägarna Syd i Helsingborg gav i sin rapport i höstas förslag på hur Ljungby kan utvec..

Var är cityhandelns möjligheter?

Fastighetsägarna Syd i Helsingborg gav i sin rapport i höstas förslag på hur Ljungby kan utveckla cityhandeln.

– Förtäta för fler bostäder

– Förtäta för fler verksamheter och handelsytor

– Förädla stadens mångfald och utbud

– Samverka i city

– Det är klart att det här är en utmaning för Ljungby, men jag vill inte hissa röd flagg för det, säger Marie Enhörning och fortsätter:

– Man måste ju inte ersätta de tomma lokalerna med nya butiker. En del handel förvandlas numera till restauranger och kaféer i city. Så har det varit i Helsingborg, till exempel.

Titta på varandra

Ljungby kanske redan är inne på rätt spår.

De senaste månaderna har Järnia Axells omvandlats till Rosegarden och fotobutiken vid Stora Torget har blivit Mitas Hörna.

– På 90-talet var det shopping som lockade folk till stadskärnorna. Man gick runt och tittade i affärer och handlade, men idag finns det många andra kanaler också om man vill titta på varor.

– Shopping är inte det centrala utan nu vill man ha mer upplevelser i en stadskärna. Man vill umgås, äta gott och titta på varandra, och när man har gjort det så passar man kanske på att gå in i en affär och handla också, förklarar Marie Enhörning.