— Någonting har hänt med McDonalds, säger ombudsmannen Rikard Åsgård.

Han tycker sig se en försämring när det gäller arbetet med allergener på McDonalds i Sverige. Samtidigt visar det sig att franchisetagaren i Skara kan ha talat osanning om den utbildning hennes personal får om allergener.

LÄS MER: Kritikstorm mot McDonalds

Utbildningen existerar inte enligt den rapport som Miljöenheten skrev efter sin senaste kontroll.

"Tryggare mat"

2010 certifierades McDonalds av Astma- och allergiförbundet. De blev då den första restaurangen i Sverige som fick sätta upp förbundets logotyp "Tryggare mat" på dörren till sina 226 restauranger. 
Ingalill Bjöörn var Förbundsordförande på den tiden.

— Allergiker har ju haft som sista utväg att gå på McDonalds eftersom många vet att det är det säkra stället, säger hon.

McDonalds uttalade sig då i ett pressmeddelande kring den nya kvalitetsstämpeln. Ett pressmeddelande som fortfarande ligger kvar på deras webb.

— Vi är stolta över att vi blir den första allergicertifierade restaurangkedjan. Det blir ett kvitto på att vi har mycket goda rutiner för hantering av mat, allt från inköp till dess att vi serverar maten till gästerna i restaurangen.

Falsk trygghet

Tryggheten med McDonalds har också levt kvar, trots att certifieringen försvann för två år sedan. Astma- och allergiförbundet har alltså ingen uppbackning av McDonalds längre, även om tryggheten certifieringen gav lever vidare hos många.

På senare tid har flera fall av allergiker som råkat illa ut på McDonalds uppdagats. Det allvarligaste rör 13-årige Adrian som hade kunnat dö efter att han fått fel mat på McDonalds i Skara.

LÄS MER: Fusket kunde kostat honom livet

— Vi är medlemmar i Astma- och allergiförbundet och har ju sett deras kvalitetsstämpel på McDonalds. Det har alltid känts som ett säkert kort, vi har varit trygga där, men så är det inte längre, säger Adrians mamma Linda Nyström.

Annons

Adrians fall beskrivs som ett av de allvarligaste av Astma- och allergiförbundet. De har även varit i kontakt med McDonalds efter att tidningen skrivit om fallet.

Har stora problem

Rikard Åsgård är ombudsman för mat, konsument och utomhusmiljö och han tycker sig se en klar försämring när det gäller säkerheten för allergiker som äter på McDonalds.

— De har stora problem eftersom de har stor omsättning av personal. De kan inte garantera att alla har allergiutbildning. Det måste finnas någon på varje plats som är ansvarig för allergimaten.

Efter flera fall av slarv och fusk som drabbat allergiker på McDonalds i Skara, så var restaurangchefen och franchisetagaren Carina Wilhelmsson tydlig med att personalen får utbildning om hur de ska hantera allergener och att hon skulle säkerställa att rutinerna följdes.

LÄS MER: Julius drabbad av nytt slav på McDonalds

Men vid Miljöenhetens senaste inspektion framgår dock att så inte är fallet, vilket de även tar upp som en iakttagelse i sin rapport.

LÄS MER: McDonald's kritiseras av Skaras miljöenhet

Visserligen får personalen utbildning en gång om året, men i den ingår inte kunskap om allergener skriver de.

Men i ett mailsvar till tidningen menar Carina Wilhelmsson att det inte stämmer.

- Alla medarbetare får utbildning i matsäkerhet där allergener/överkänslighet ingår när de börjar hos oss. Denna utbildning ska samtliga medarbetare även gå igenom en gång per år, skriver hon.

Ny märkning

Sedan förra sommaren har Astma- och allergiförbundet tagit fram en ny märkning som kallas för Frivilligt egenkontrollsprogram. Hittills är det bara en restaurang i Sverige som har fått märkningen. McDonalds har inte visat något intresse.

— Om de skulle vara intresserade så kommer vi att ställa hårda krav på dem, säger Rikard Åsgård.

För McDonalds skulle det dock krävas stora investeringar för att anpassa sin utrustning.

— Det kan handla om att använda sig av dubbla stekbord för att inte blanda ihop maten till exempel. Det känns som de vill ta frågan på allvar, men då måste de också få det att fungera på golvet, avslutar Rikard Åsgård.