Det första som görs är att cykelvägen söder om Källargatan ska byggas, från rondellen mot Haganässkolan. Syftet är att underlätta och göra det mer säkert för skoleleverna som cyklar till skolan.

Älmhultsborna kan även tydligt se att entreprenören har röjt längs den nya vägen, totalt handlar det om en sträcka på 300 meter.

Själva cykelvägen ska vara klar nu i dagarna. Sedan är det fullt fokus på att bygga den nya vägen samt cirkulationsplatsen på Östra Esplanaden.

Haganässpåret

I samband med den nya dragningen av vägen, som kommer att få namnet Vattengatan, görs även en gångväg mellan Östra Esplanaden och Haganäsleden. Det blir en form av ny anslutning, mellan Vattengatan och vattentornet, till Haganässpåret. Den kommer delvis att vara tillgänglighetsanpassad, berättar kommunens gatuchef Hanna Holm.

Annons

– Vi kommer inte att lägga asfalt utan det blir en grusbeläggning, säger Holm.

En läsare som har hört av sig till Smålänningen lyfter säkerhetsfrågan kring just vattentornet och hävdar att det bör vara belysning. Eftersom tanken är att det ska vara tillgängligt menar denne även att det bör vara asfalt. Hon berättar att det kommer bli belysning på den sträckan samt att de ska plana ut marken en aning för att göra det lite mer tillgängligt. De kommer även att sätta upp belysning på den östra anslutningsvägen till Haganässpåret, alltså mellan Haganäsleden och Friskis och Svettis.

Befintligt skick

Den lilla gångvägen från Vattengatan parallellt med Haganäsleden som går västerut mot Vitsippans förskola kommer att vara kvar i befintligt skick och inte vara belyst.

– Men vi kan inte säga att vi aldrig kommer att göra det, menar Holm om belysningen.

Förutom att bygga den nya vägen ska kommunen även göra småjusteringar på den befintliga Torngatan. Prislappen för kalaset ligger på närmare åtta miljoner kronor.

– Vi vill ha vägen körbar till 1 mars, då vi ska börja med Norra Esplanaden. Allt som allt räknar vi med att det ska vara klart 10 maj, säger Hanna Holm.

Hon menar dock att det beror ganska mycket på vädret och kylan.

– Vi har en plan B för omdirigering av trafik, säger Holm utifall vädret ställer till det.