Bankbedrägerier över telefon kallas för phishing. Koderna är nyckeln till dina pengar och att få tag i någons inloggningsuppgifter kan jämföras med att en okänd person får tillgång till nyckeln till ditt hem.

– Vår bild är att det är en bred målgrupp i alla åldrar som drabbas av den här typen av bedrägerier, säger Afroditi Kellberg, presschef på Nordea.

Tillsammans med polisen gör Nordea och de två andra storbankerna Swedbank och SEB nu en större informationskampanj om bedrägerierna.

– Vi informerar via våra sociala medier och på vår hemsida. Tanken är att budskapet ska nå ut till ännu fler om vi och de andra bankerna och polisen informerar om samma sak samtidigt, säger Afroditi Kellberg.

Uppmaningen kommer i ett första läge att ligga på Nordea och de andra bankerna hemsidor i ett antal veckor. Vid senare tillfällen kan varningen läggas upp på nytt om bankerna bedömer att det på nytt finns ett behov av att informera om bedrägerierna.

Annons

Det generella rådet för att skydda sig mot bankbedrägerier är att aldrig lämna ut sina koder på uppmaning av någon annan. Nyligen har även bank-ID-appen uppdaterats med tydligare instruktioner om när ett bankärende signeras.

Det är inte säkert att den som blir utsatt för bankbedrägerier via telefon kan räkna med att få tillbaka sina pengar.

– Det går inte att ge ett generellt svar på den frågan. Vid samtliga fall som anmäls till oss så görs en individuell bedömning, säger Afroditi Kellberg.