Västra delen av länet fick till slut sin första biogasmack, den mellan Myreborondellen och kraftvärmeverket i Ljungby.

Och nu börjar bilparken så smått förändras när det blivit möjligt att tanka biologiskt (jäst kodynga från lantbruk i Alvesta) och miljövänligt.

Ljungby kommun hade redan förberett sig till invigningen i maj med en större gas- och fossildriven laståsna, pickup, inom parkavdelningen. Men nu händer det desto mer.

– Vi får fem stycken nya gasbilar på fredag, berättar Stefan Eriksson, fordonsansvarig inom kommunförvaltningen.

Av dessa personbilar ska tre ingå i kommunens bilpool.

Fem hybrider

Man valde att investera i Seat Leon.

– Det är i princip en tysk bil, en Golf i botten, fast i en spansk kostym. Seat vann upphandlingen och var rätt överlägsna.

Det är hybridbilar med två tankar, en för gas och en för bensin.

– Fördelen är att man då kan komma rätt långt, runt 130 mil. Räckvidden enbart med gas är runt 30 - 40 mil. Och man ska tanka gas i första hand.

Enligt Stefan Eriksson är parkförvaltningen nöjda med premiärfordonet.

– Sen, visst, tycker man att det är läskigt att tanka första gången. Men egentligen är det enklare. Det är bara att vrida om vredet ett halvt varv, trycka på en knapp och sedan sköter det sig självt. Och det blir inget spill, säger han.

Annons

Även Ljungby Energi

Satsningen fortsätter nu. Fastighetsavdelningen vill ha en mindre skåpbil.

– Det kan nog bli ett 10-tal gasfordon till om några månader.

Ljungby Energi har bestämt sig för att köpa in fyra egna gasbilar.

– Det blir en viss fördyring, någon tiotusenlapp extra. Men herregud, har vi en biogasmack som närmaste grannen så ska vi konvertera till biogas, säger vd Bo Schönbeck.

Fast Stefan Eriksson menar att det inte behöver bli en fördyring i slutänden. Bränslekostnaden blir märkbart lägre, runt ett par kronor billigare per "liter".

Hundra jordvarv

Milen spelar roll. Kommunens bilflotta avverkar över 400 000 mil per år - motsvarande 100 jorden-runt-resor!

Stefan Eriksson tycker att kommunen nu åtminstone startat den långa resan mot planen på en fossilfri fordonsflotta om tolv år, 2030.

Till bilden hör också, som vi tidigare berättat, att Ljungby Bostäder investerat i fyra rena elbilar, elskåpbilar.

Hur mycket extra får en miljöbil kosta?

– Den frågan har jag också ställt, men har inte fått något svar. Elbilar kostar ju exempelvis ännu mer.

Relaterat: Många positiva till ny tankstation
Relaterat: Nya biogasmacken öppnad i Ljungby
Relaterat: Vägen ligger öppen för gasbilar