– Man måste marknadsföra sig och synas, det är en hård kamp för att behålla kunderna, säger Johanna Aronsson och Malin Angeskog som äger Paparazzi ihop.

Det går alldeles utmärkt att driva klädbutik i Ljungby city, men det gäller att veta vad man sysslar med och att ha en plan. Då kan det gå jättebra, det är Paparazzi på Föreningsgatan ett exempel på.

För tre år sedan tog bästa kompisarna Johanna Aronsson och Malin Angeskog över Paparazzi. Sedan dess har de bytt ut 80 procent av sortimentet.

Blir inte rik

De säljer klassiska klädmärken till både män och kvinnor, och det går bra för dem.

Annons

- Vi kan klappa varandra på axeln, vi har lyckats. Man blir inte rik på att ha butik, men vi har ökat omsättningen från fyra till sex miljoner kronor från 2014 till 2016 och det är bättre än vad vi hade räknat med. Det senaste halvåret har det gått upp ytterligare för oss, förklarar Malin.

– Vi har en trogen kundkrets och vi har mycket kunder som åker från Värnamo, Älmhult, Alvesta och Markaryd. Visst åker Ljungbyborna iväg och handlar på andra orter också, men det kan man ju aldrig hindra dem att göra, lägger Johanna till.

Hårt arbete

Det är hårt arbete som ligger bakom. Johanna och Malin har insett vikten av att synas i olika sammanhang.

Paparazzi sponsrar bland annat idrottsklubbar som Troja/Ljungby, Lagan IBK och Ljungby IK.

– Sedan är vi med på nästan alla modevisningar i Ljungby och vi ordnar kundkvällar flera gånger om året. Då bjuder vi in leverantörer till butiken där de får prata om sina klädmärken och kunderna får ställa frågor, säger Malin.

– Man måste hitta sig egen väg. Vi försöker vara lyhörda mot kunderna och vi använder Facebook och Instagram mycket. Det är en skön känsla när man lägger ut nya varor på Facebook och så kommer det in kunder dagen efter och köper dem, berättar Johanna.