Tidigare anställda på flera av teknikjättarna, Google, Facebook och Apple, menar att användarna manipuleras att ägna mer tid åt tjänsterna än de själva egentligen vill.

Det skriver Göteborgs-Posten.

Artikeln nämner tre effekter från sociala medier som manipulerar vår hjärna att stanna kvar på sociala medier: belöningar, bekräftelse och rädsla att hamna utanför.

En del svaga punkter liknar de som används på kasinon och av spelbolag; slumpvisa belöningar. När vi kollar Facebook för att se nya notiser reagerar hjärnan som när man spelar enarmad bandit.

Annons

Vi får ”återkommande varierade belöningar” och det är de slumpvisa belöningarna som gör att vi inte kan motstå till Facebook.

Den före detta Google-medarbetaren Tristan Harris berättar hur Facebook använder sig av människors behov av socialt godkännande från omgivningen, enligt Göteborgs-Posten.

Oftast interagerar vi plikttroget när vi får notiser och förfrågningar från sociala medier. Men det är inte säkert att vi vet om det är en riktig människa bakom meddelandet eller om det i själva verket är Facebook.

— Vi är ju väldigt naiva inför detta. Det är gratis och man kan ”connecta” med varandra. Men så finns det samtidigt aktörer som tjänar enormt med pengar på det, avslöjar Elisabeth Punzi, specialist i neuropsykologi och forskare på psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet.

Den tredje och sista behovet i vår hjärna som gör att vi bara måste kolla våra sociala medier är den starka rädslan att missa något.

— Vi kommer aldrig komma till en punkt där vi är nöjda, säger Elisabeth Punzi.