Relaterat: Här är aprilskämten du ska se upp för

Den första april är det många som passar på att skämta till det dagen till ära och SOS valde att haka på de också.

Men skämtet gick inte riktigt landade som planerat.

Nyhetsbyrån TT skriver att SOS skojade till det på sin Instagram om att de lanserade en ”mer anpassad lösning för vänsterhänta, nämligen nödnumret 211”.

Skämtet fick, enligt TT, många glada tillrop i kommentarsfältet, men det mötte också kritik. Flera personer skrev kommentarer som ”Är detta något att skämta om?”, ”Omdömeslöst” och ”Fel forum att aprilskämta på”.

Över 100 000 busringningar

Enligt Sara Hummerdahl, pressansvarig på SOS alarm, var inlägget menat som ett sätt att uppmärksamma problemet med busringningar till 112. Enligt henne tar SOS emot över 100 000 busringningar per år.

– Här såg vi möjligheten att uppmärksamma problematiken med busringningar som tar resurser och tid från människor som är i verkligt behov av hjälp, säger hon till TT.

På frågan vad hon anser om kritiken kring skämtet menar Sara Hummerdahl att inlägget var SOS sätt att lyfta frågan kring busringning.

– Det är en relevant fråga: ”Får man skämta om allvarliga saker?”. Vi tycker att man kan skämta om mycket på första april, men inte om att busringa till 112, säger hon till TT.

Nyhetsbyrån TT skriver att det inte finns indikationer på att skämtet har lett till några problem för någon som har försökt att få hjälp, enligt Sara Hummerdahl.

Annons