Vid årsskiftet trädde en ny lag i kraft i Sverige som kräver att alla spelbolag som verkar på den svenska marknaden och som vill satsa på marknadsföring måste ansöka om licens. Men det räcker inte, enligt Ardalan Shekarabi (S) som anser att reklamen fortfarande är alldeles för aggressiv.

– Vi har problem med en situation där konsumenter utsätts för spelreklam överallt, säger Ardalan Shekarabi på en pressträff på onsdagen.

Regeringen ska nu låta en utredare gå igenom förutsättningarna för spelreklamen, en utredning som får "fria mandat", enligt den ansvarige ministern.

Ardalan Shekarabi (S).
Foto: Marko Säävälä/TT

Att utredningen ska gå så långt som att föreslå ett totalförbud för spelreklam är inte sannolikt eftersom det då även krävs ytterligare skrivelser till grundlagen. Däremot finns möjligheten att införa krav om "särskild måttfullhet" på det sätt som i dag gäller för reklam om alkohol och tobak.

I utredningsuppdraget ingår det även att titta på om det behöver införas begränsningar för spelreklam vid exempelvis livesänd sport och även att information om sannolikheten för vinst kan behöva framgå särskilt tydligt när ett bolag marknadsför ett spel.