Först var det musik på stora svarta lp-skivor och därefter kom de mindre cd-skivorna där mer musik fick plats. Därefter kom strömningstjänsten Spotify där allt fick plats och ingenting i sättet att lyssna på musik blev längre sig likt.

Minns du hur du lyssnade på musik innan Spotify fanns? Många äldre minns säkert olika skivor de har köpt, medan många yngre inte ens känner till en tid med musik innan Spotify fanns.

Den 7 oktober 2008 lanserades Spotify i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Frankrike och Spanien, rapporterar TT. Spotifys grundare, Daniel Ek och Martin Lorentzon, hade då arbetat med projektet med strömmad musik sedan 2006.

Spotifys användare fick nu gratis tillgång till massvis av musik. På Spotify fanns möjligheten att via en enkel sökfunktion få tag på sina favoritlåtar och nästan all musik som aktuella artister hade utgivit. Dessutom erbjöds den väldigt uppskattade funktionen att skapa egna spellistor.

Så här är du väl van vid att få tillgång till musiken du gillar? Spotify lanserades för tio år sedan och förändrade sättet att lyssna på musik.
Foto: FANNI OLIN DAHL / TT

Under de första åren på 2000-talet, när internet växte enormt mycket, uppstod snart ett stort problem för musikbranschen – fildelningen. Skivbolag och artister rasade och pekade på hur de förlorade mångmiljonbelopp när upphovsrättsskyddad musik gratis skickades vidare från användare till användare över nätet.

Skivbolag och artister drev rättsprocesser mot ägare till fildelningsprogram som Napster, Kazaa och Pirate Bay. Även om fildelningssajterna förlorade i rätten och tvingades att betala skadestånd så gick fildelningen ändå inte att stoppa. Det skapades hela tiden nya möjligheter för att dela musik på nätet.

Annons

Det var där som Spotify hittade den gyllene medelvägen som gjorde att både de som lyssnade på musiken och de som producerade musiken kunde bli nöjda.

Spotify lade ut musiken, men artister och skivbolag fick nu betalt för att användarna lyssnade på musiken. För att få inkomster lät Spotify företag annonsera mellan låtarna och användare kunde även betala för att få tillgång till fler funktioner i Spotify.

Musiktjänsten gjorde succé direkt. Redan i början av 2009 hade Spotify totalt 4 miljoner användare i de sex länder där lanseringen hade inletts.

2011 lanserades Spotify även i USA. De efterföljande åren gjorde Spotify även entré i flera andra länder i Europa plus i Asien och Latinamerika.

I april i år introducerades Spotify på New York-börsen. I juli fanns det omkring 180 miljoner Spotify-användare över hela världen, där omkring 83 miljoner användare betalar för tjänsten.