Det är för andra året som Feringe Hot Rod Association arrangerar ett lagligt streetrace i Älmhult. Mellan 35 och 40 bilar deltog i söndagens tävling, och det är något fler än i fjol.

– Nu är det kval, och från det går de åtta bästa vidare, förklarar Mats Helmersson vid lunchtid.

Janne Hansson från Karlskrona var en av dagens tävlande, som hade en bra känsla.

– Jag tror att det går bra idag. Och det är kul att de anordnar det här i Älmhult, tycker han.

Säkerheten viktig

I och med att allt fler kommuner är positiva till streetrace har de illagala racen börjat minska, och det är både Mats och Janne glada för, inte minst ur säkerhetssynpunkt.

Vid ett lagligt race finns nämligen alltid sjukvårdspersonal på plats, och allt är noga uttänkt för att minimera riskerna.

För Feringe Hot Rod Association innebär hela apparaten runt omkring förstås en hel del kostnader.

– I fjol gick vi 20 000 kronor back, men i år hoppas vi gå plus minus noll, säger Mats.

Veteranbilar

Men Feringe Hod Rod Association står inte bara för snabbhet och tävling. För att visa upp även andra sidor av verksamheten arrangerades en utställning av veteranbilar i anslutning till racingsträckan.

Här fanns bland andra Karsten Möller från Landskrona, vars Saab 92 B från -56 väckte mycket uppmärksamhet.

– Jag har ägt den i sju år och den har tidigare stått i en lada någonstans i Småland, berätta han.

Bilen är verkligen originell, med sin olivgröna färg i kombination med gula lampor och fälgar. På takräcket finns en surfingbräda fastsurrad och på den står en antik back med läsk.

– Jag fick lite California-vibbar, förklarar Karsten, som i en pärm har satt in bilder som visar hela den omfattande renoveringen av bilen.

En bit bort står en annan bil som också den får mycket uppmärksamhet av besökarna. Det är en Chevrolet Impala från -58, som nyligen blivit framröstad som en av Sveriges snyggaste bilar. Ägare är Dan Ljungblad från Ryssby.

Hur gick det?

Men tillbaka till tävlingen. Hur gick det egentligen? Jo, efter kvalet väntade utslagstävlingar, där deltagarna möttes två och två. I den klass som heter Standard Street var det Peter Anerland som kammade hem förstapriset, och i klassen Max Street var det Niklas Wikander.

– Vi delar ut ytterligare ett pris till den som gjort det snabbaste racet, och vinnaren där heter Janne Hansson, berättar Krister Karlsson efter tävlingens slut.