På fredagen var det precis ett år sedan Ikea öppnade sitt första museum, och det passande nog i det allra första varuhusets lokaler.

Det blev 7 000 kvadratmeter luftiga utställningsytor med en permanent del, och en del som byts ut med jämna mellanrum.

Verksamheten rivstartade och sedan dess har intresset från allmänheten hållit i sig vad gäller Ikeas historia och finurlighet.

Bra gissat

Vid öppningen siktade man på 200 000 besökare per år.

– Precis så blev det, säger museets chef Carina Kloek-Malmsten.

– Det var enormt bra gissat.

Carina Kloek-Malmsten är imponerad över att Ikea Museum har kunnat locka en så stor skara människor till sig.

Hon beskriver det gångna året som både spännande, lärorikt och kul.

– Det har blivit så bra som vi trodde, och till och med lite bättre.

Annons

Målsättningen var att locka besökare från ett stort geografiskt område, och även den målsättningen har man lyckats uppnå.

En stor del av besökarna kommer av naturliga orsaker från Sverige, men många besökare har rest från andra länder.

Detta att samarbeta med bussbolag från andra länder har man också kommit igång med, vilket gett ett bra resultat.

Många guidningar

– En del bussturer är rundresor som inkluderar ett besök hos oss.

– Många kommer också med bil och tåg.

Under det första året har det varit 680 guidade turer, som varit planerade. Sedan tillkommer ett antal spontana guidningar.

– Det är helt otroligt många guidningar.

Ikea Museum sysselsätter 58 personer, och det är ett antal som har varit konstant sedan ett år tillbaka.

Då är frågan hur det ska gå under år nummer två.

– År två blir alltid annorlunda än år ett, säger Carina Kloek-Malmsten.

– Vi ska bygga vidare på det som vi har startat och fortsätta att utveckla våra utställningar.

Ettårsjubileet firades genom att personalen fick ett antal uppskattande ord, och så bjöds det på jordgubbar.