Under den senaste tiden har McDonalds visat tre stycken nyinspelade reklamfilmer med anknytning till det svenska lantbruket.

Här förekommer tre gårdar, däribland gårdar i Virestad och Ryssby.

I Ryssby besöktes Malin Gustavsson på Östraby Skattegård och i Virestad föll valet på familjen Svensson på Arnanäs gård.

– Det var intressant att Johanna Svensson och Martin Olsson hade tagit över Arnanäs gård, säger filmernas producent Christer Kilden.

– Unga lantbrukare med gård är ett bra tema.

Inför McDonalds nya reklamfilmer var ett 20-tal gårdar i Sverige med i matchen, och produktionsbolaget träffade hälften av ägarna.

En lantbrukare lämnade över gården till sina barn, Malin Gustavsson tog över sin gård vid 20 års ålder och i Virestad är det en ung familj i fokus.

Väldigt spännande

Produktionsbolaget föll för kemin mellan de unga ägarna i Virestad och att det dessutom fungerade bra att ha med hela familjen i reklamfilmen.

För Johanna och Martin blev inspelningen ett speciellt minne.

– De var först här och provfilmade, berättar Johanna Svensson.

Annons

– När de sedan kom hit och filmade var det väldigt spännande att se hur de jobbar. Totalt var det sex personer som var med bakom kameran.

Produktionsbolaget Film de Liberté gjorde inspelningen i mitten av augusti, och inspelningen genomfördes i två etapper. Dels en dag från morgon till kväll och dels en förmiddag.

Arnanäs gård levererar mjölk till Arla som i sin tur levererar till McDonalds.

En av fördelarna med att vara med, var att få en inblick i hur det fungerar inom reklamvärlden.

– Den person som filmade hade filmat med både Mikael Persbrandt och Samuel L Jackson.

– Det är ganska skarpa kontraster mot en bondfamilj i Virestad.

Jobbigt bli rik

Johanna tycker också det var intressant att produktionsteamet berättade om andra reklamfilmer man har gjort.

Exempel på sådana är filmerna om Jarmo och K-Rauta och de aktuella filmerna om hur jobbigt det kan vara att bli för rik på Keno.

I det sistnämnda fallet åkte man världen runt, och det kostade en del pengar.

– Numera finns det annars inte oceaner av pengar i reklambranschen, säger Christer Kilden.

– Man måste tänka lite smartare än tidigare.