– Det här var min åttonde SM-titel, den första bärgade jag 2005, berättade Ulf Andersson, som sedan drygt 20 år tillbaka är boende i Haninge i Stockholm.

Men han tävlar fortfarande för Älmhuts MK.

Resultat, Ljungbysnurren

A-klassen; 1) Björn Henriksson, Ludvika MS/Ulf Andersson, Älmhults MK, 1.47,12, 2) Hans-Erik..

Resultat, Ljungbysnurren

A-klassen; 1) Björn Henriksson, Ludvika MS/Ulf Andersson, Älmhults MK, 1.47,12, 2) Hans-Erik Haraldsson, Kinds MK/Mikael Andersson, Degerfors RC, 1.51,04, 3) Rune Nilsson/Andreas Nilsson, Hässleholms MK, 2.01,38.

B-klassen: 1) Lars Karlsson, MK Orion/Maria Bäck, Mölndals Bilsportklubb, 3.14,43, 2) Bo Haraldsson, SMK Söderhamn/Hans Sylvan, Djursholm, 4.03,48, 3) Peter Palinikas, Älmhults MK/Arne Johansson, Älmhults MK, 6.27,33.

– Jag har fortfarande god kontakt med klubben och då finns det ingen anledning att byta.

Femte raka

Ulf Andersson, som är kartläsare, har åkt tillsammans med Björn Henriksson från Ludvika sedan 2014 och duon har snabbt fått framgångar tillsammans.

– Det här var femte raka SM-guldet, inkluderat ett sprintguld i Bil-O också, inflikade Ulf, som inte fick vara med när den första deltävlingen avgjordes i Älmhult.

Därför var pressen stor på duon när den andra deltävlingen avgjordes i Norrtälje förra helgen.

– Men det gick bra och vi lyckades vinna. Därför visste att chansen fanns att bli totalsegrare om vi lyckades bra i Ljungby också.

Svår bana

Och det gick vägen även i Ljungby, även om de fick ge allt för att vinna Ljungbysnurren.

Annons

– Det var en svår bana med mycket kontroller, så det gällde att hålla ett lagom tempo så vi hittade kontrollerna, förklarade Ulf, som dock råkade ut för två kontrollmissar.

Vid varje miss delas det ut ett tidstillägg på 15 minuter.

– Men de som slutade tvåa gjorde tre missar, så vi klarade oss med knappt fyra minuter även om de åkte snabbare än oss på sträckorna.

Vad är det som gör att du och Björn trivs såpass bra tillsammans i Bil-O?

– Vi samarbetar helt enkelt bra. Björn lyssnar på mina instruktioner och anpassar hastigheten efter det.

Hur rankar du den här segern?

– Det är givetvis stort att bli svensk mästare igen och det blev en perfekt avslutning på säsongen. Nästa år får vi sikta på att försvara SM-titeln, slutade Ulf Andersson.

Nöjd arrangör

Ljungby MK fick frågan om de kunde ställa upp som arrangör av den tredje SM-deltävlingen då en annan ort hoppade av.

– Det var lite kort varsel, men vi har arrangerade SM tidigare och har lite rutin från den här sortens tävlingar och tackade ja, sade tävlingsledaren Björn Wilén och banläggaren Conny Johansson och tillade:

– Det har varit krävande förhållanden för deltagarna, men vi hade ändå tur som slapp det värsta regnet.

SM-banan, som hade 18 startande, gick mellan Ljungby och Lagan och innehöll 230 kontroller på tio sträckor som sammanlagt mätte 48 kilometer.

– Det har varit intensivt och mycket jobb under några dagar, men att döma av reaktionerna från de aktiva var de också nöjda med upplägget, summerade Björn Wilén och Conny Johansson från Ljungby MK.