Tidigt 1950-tal i Älmhult. Motorintresset spirade i kommunen och Sven-Erik Svensson sällade sig till den skara som gärna reste flera mil för att få uppleva motortävlingar på nära håll.

En av de bästa

Ronnie Peterson rankas som en av världens främsta Formel 1-förare genom tiderna.

Under ..

En av de bästa

Ronnie Peterson rankas som en av världens främsta Formel 1-förare genom tiderna.

Under åren 1970-1978 hann han med att delta i 123 lopp och tog tio vinster, tio andraplatser och sex tredjeplatser.

Den 11 september 1978 dog Ronnie Peterson efter en krasch på Monzabanan i Italien blott 34 år gammal.

Filmen "Superswede: A film about Ronnie Peterson", som är regisserad av Henrik Jansson–Schweizer, har premiär den 16 augusti.

– Det var i själva verket min far som överförde sitt intresse på mig. Jag var inte särskilt gammal när han tog med mig till Skillingaryd för att titta på VM i motocross i början av 1950-talet, säger Sven-Erik.

Byggde egen gokart

Hans intresse för motorsport växte och när han kom upp i 20-årsåldern bestämde han sig för att bygga en egen gokart.

– Jag byggde den i Möllekulla och minns att jag brukade cykla dit varje kväll under vintern för att färdigställa min skapelse.

Sven-Erik hade dessutom en alldeles speciell anledning att bygga färdigt den så snabbt som möjligt.

Vid denna tidpunkt stod det nämligen klart att Älmhult skulle få en egen bana, ämnad för Formel K.

– Det var Älmhults motorklubb som låg bakom initiativet och jag såg verkligen fram emot att få tävla med mitt hemmabygge som var utrustad med en Ardimotor på 200 kubik.

Racing Ring invigdes 1962 och var vid tidpunkten en av två Formel K-banor i Sverige.

– Den blev snart en stor succé. Banan lockade tävlande från hela landet och den blev känd som en bana som inbjöd till höga hastigheter med sina väl planerade kurvor.

"Besatt en utomordentlig körskicklighet"

En som gjorde sin tävlingsmässiga debut på Racing Ring var Ronnie Peterson. Han deltog i sammanlagt fyra lopp i Älmhult under åren 1962-1964.

Och Sven-Erik hade det stora nöjet att få bekanta sig lite närmare med den blivande Formel 1-legenden både på tävlingsbanan och privat.

– Som förare var Ronnie utrustad med en enorm tävlingsinstinkt samtidigt som han besatt en utomordentlig körskicklighet och hade framförhållning. Privat var han alltid trevlig, öppen och hjälpsam.

Under drygt tio års tid tillbringade Sven-Erik den största delen av sin lediga tid tillsammans med likasinnade på den drygt 400 meter långa tävlingsbanan som låg ett par hundra meter från Ikeas nuvarande centrallager i södra Älmhult.

Stängde banan

1973 tog dock sannsagan om Älmhults racingbana slut.

Markägaren förargades över alla ungdomar som väsandes med sina motorcyklar på Racing Ring under kvällstid och bestämde sig för att stänga banan.

– Det var naturligtvis ett hårt slag för alla motorintresserade i kommunen. En epok som hade gett oss så många minnen gick i graven.

Under årens lopp har det därefter gjorts några försök att återuppliva den gamla racingtraditionen men än så länge har ansträngningarna inte burit frukt.

– Egentligen vet jag inte vad det beror på men i dagsläget är det kanske svårt att hitta en lämplig plats för en bana och att det skulle bli ny aktivitet på gamla Racing Ring ser jag som uteslutet.

Sven-Erik besöker dock fortfarande platsen med jämna mellanrum för att återuppleva gamla minnen.

Även om det är över 40 år sedan som banan lades ner finns det fortfarande detaljer kvar som skvallrar om svunna tider.

Resterna av sekretariatet finns kvar liksom några banmarkeringar och asfalterade ytor som markerar banans utformning.

Det är med nostalgi i blicken som Sven-Erik tar oss på en guidad tur i området samtidigt som han ödmjukt försöker att undvika alla samtal om sina egna bedrifter på tävlingsbanan.

– Jag fick nöja med en sjundeplacering på SM 1964. Att jag en gång slog Ronnie Peterson berodde nog mer på hans dåliga form än på min egen skicklighet, säger han och skrattar.