– Kommunen borde köpa in tio burkinis och så får vi låna ut dem till muslimska kvinnor som vill bada i simhallen, föreslår Björn Gullander och fortsätter:

– Men Sverigedemokraterna tycker väl att man ska simma i folkdräkt, blir de nöjda då?

Ljungby simhall säljer burkini till muslimska kvinnor som vill dölja kroppen när de badar.

Burkini är ett badplagg som täcker kroppen tillräckligt mycket för att följa de muslimska påbuden om slöja samtidigt som den möjliggör simning.

Sverigedemokraterna i Ljungby kräver att försäljningen i simhallen upphör omgående.

SD menar att burkinin är en påtvingad kulturell och religiös klädsel som kontrollerar kvinnorna.

– Burkinin är en symbol för kvinnoförtryck. När Ljungby kommun tillhandahåller burkinin legitimerar man ju det patriarkala förtrycket av kvinnor, sade Dick Andersson, (SD), ledamot i kultur- och fritidsnämnden i Ljungby, i Smålänningen.

"En larvig fråga"

Vänsterpartisten Björn Gullander sitter som ersättare i samma nämnd som Sverigedemokraten Dick Andersson.

Björn Gullander tycker inte att kultur- och fritidsnämnden borde syssla med sådana här frågor.

– Det är ju ett litet icke-ärende politiskt om de säljer burkini i receptionen i simhallen, det är en larvig fråga, anser han.

Men samtidigt har han fått blodad tand av SD:s utspel om att ett förbud av försäljning av burkini i Ljungby simhall.

Annons

– Utifrån min svenska kultur kan jag tycka att det är konstigt att kvinnor vill dölja sin kropp. Jag gillar det inte. Men om de muslimska kvinnorna själva hävdar att de inte är förtryckta utan att de gör det av fri vilja så kan vi inte hävda motsatsen, menar han.

– Det viktiga är att väl att muslimska kvinnor kan gå till simhallen och lära sig att simma. Jämställdheten mellan muslimska kvinnor och män ökar om även kvinnor kan erbjudas möjlighet att simma i vår simhall. Jag gillar inte när kvinnorna bara kan sitta och titta på när männen simmar.

– Därför tycker jag att vi i kommunen ska köpa in tio burkinis och så får simhallen låna ut dem till muslimska kvinnor. Den här frågan tänker jag driva politiskt nu och jag hoppas att vi är flera partier som kan enas om att köpa in burkini. Så det var bra att SD lyfte fram det här med burkinin, lägger han till.

Rasistisk propaganda

Björn Gullander ser burkinin som en symbol för något annat när SD gör politik av det.

– Sverigedemokraterna gör en icke-fråga till ett symbolärende. SD agerar på det här viset för att föra fram en rasideologisk politik, det här är ju rasistisk propaganda. Jag undrar om SD vill att vi ska simma i folkdräkt, säger Björn Gullander.

Men Björn Gullander ser också att det finns förklaringar till att SD har lyckats attrahera så många de senaste åren.

– Att en sådan här fråga som burkinin eller slöjan blir så stor har med andra underliggande faktorer att göra, tror han.

– SD hävdar ju att muslimer och invandrare är roten till allt ont. De har lyckats med sin propaganda om att vi är förda bakom ljuset, att det är kaos i Sverige och att vi ska vara rädda för flyktingar. Det är skrämmande att de har lyckats lura så många med det.

– För det är ju inget farligt med muslimer. De har andra synsätt och en annan matkultur och en annan musik som har berikat vårt svenska tråkiga samhälle. Det blir ju roligare med andra kulturer, vi får ett mer spännande samhälle med alla muslimer och det är en positiv utveckling, anser Björn Gullander.

Socialistisk politik

Men vad Björn Gullander än tycker i de frågorna så har Sverigedemokraterna vuxit snabbt de senaste åren och är nu näst största parti i opinionsmätningarna.

Inom LO skulle nästan tre av tio medlemmar rösta på SD om det vore val idag, enligt Sifos väljarbarometer från januari i år.

Björn Gullander tycker att hans eget parti, Vänsterpartiet, har misslyckats till viss del när det gäller att nå vissa väljargrupper.

– LO-medlemmar som röstar på SD är ju vilseförda, men vi har ett ansvar också. Vi når inte fram med vårt budskap och vi driver inte en tillräckligt socialistisk politik. Det kommer att gå åt helvete om Vänsterpartiet och Socialdemokraterna inte vågar agera mer, tror Björn Gullander.