Ett kommunalt beslut togs 2012, via medlemskap i det regionala projektet GreenCharge Sydost, om att senast 2014 utrusta Ljungby med laddare.

Det har fått Henrik Tolghammar i Torpa att undra när laddstolparna kommer.

– Den skulle ha varit uppe redan nu, men ombyggnaden av Stora torget har fördröjt det, svarar kommunens miljöstrateg Carina Axelsson.

För det är just där, mellan Terraza och Turistbyrån, som skåpet med eluttagen ska stå.

– Vi har stolpen, gjort fundament och det kan bli klart om ett par veckor, i alla fall lovar jag före jul, säger Roger Emilsson, elingenjör på Ljungby Energinät som sköter det praktiska.

Det blir en stolpe med fyra ”laddpunkter”, två så kallade semi-snabba och två vanliga uttag modell vägguttag. De senare kallas för sextimmarsladdare.

Fyra bilar ska kunna laddas samtidigt.

Annons

Teknikvalet kommer att göra Henrik Tolghammar i Torpa såväl som Amir Rahim med respektive i Lagan upprörda. För ingen av deras tre månader nya Nissan Leaf är anpassade till ”semi-laddarna”.

Så de kan inte, som de tänker sig, ta en tur till stán, snabbladda under besök i en butik eller två och sedan köra vidare med nästan fulltankade batteri.

Kommunens val gör att de måste stanna i centrum flera timmar eftersom de endast kan använda långsamladdaren.

– Man laddar sin smarta mobil i ”vägguttag” - inte elbilar, säger Henrik Tolghammar sarkastiskt.

Han tycker att man gör en blunder genom att satsa på en snabbladdningsteknik som enbart kan användas av vissa bilmodeller.

– Kommunen måste se upp. Ljungby ligger ju så strategiskt till med E4 och väg 25 och borde satsa på schyst laddning.

Själv hyllar både han investeringen, om än att det kostar dubbelt mot en likartad bensinbil och inte har samma styrka och komfort jämfört med den dieseldrivna Volvon.

– Den kostar mig 3:13 kronor milen i el. Och oavsett om man är miljöintresserad eller inte så måste det satsas på elbilar, säger Henrik, värmepumpsutvecklare på Nibe i Markaryd, och som själv blev elbilsägare främst på grund av teknikintresset.