För en tid sedan blev det känt att Kalmar, en del av Cargotec, skulle stänga fabriken i Lidhult och flytta produktionen av gaffeltruckar till sin fabrik i Polen.

Det skulle innebära att 190 tjänster skulle bort i Sverige. Nu är de fackliga förhandlingarna klara och nu är siffran 160 stycken.

– Flera personer har redan fått jobb både internt och inom andra företag på tjänstemannasidan. Även ett mindre antal kollektivanställda fortsätter sin anställning i Ljungby för att jobba med prototypkonstruktion, berättar divisionschef Dan Pettersson.

Nybygge

Det är så kallade synergieffekter som är skälet till att stänga fabriken i Sverige och flytta produktion till Polen.

– Vi samlar all vår europeiska produktion till en plats. Det blir mer kostnadseffektivt.

Samtidigt som Kalmar läggs ned i Lidhult, så påbörjas byggnationen i Ljungby av ett affärs-, innovations- och teknikcenter med 200 anställda.

Kunde man inte valt fabriken i Sverige och Lidhult i stället för Polen och Ljungby?

– Ljungby är en bättre plats i det här sammanhanget. Lidhult ligger mer avsides. Det har varit svårt att rekrytera ingenjörer. Vi har haft problem med att få folk att åka fem mil ut i skogen.

Dessutom blir det en bra exponeringar utmed E4, enligt Dan Pettersson.

Syftet med flytten till Polen, sägs vara att ”öka verksamhetens effektivitet och säkra konkurrenskraften på de globala marknaderna på lång sikt" skriver Cargotec i ett börsmeddelande.

Handlar om pengar

Rolf Karlsson som representerar den fackliga organisationen Unionen på Kalmar i Lidhult, säger så här om flytten av produktionen.

– Det är för lätt att flytta ut företag från Sverige. Vi menar att det hade gått att driva fabriken vidare här i Lidhult, för företaget gjorde inga förluster. Detta handlar enbart om pengar, säger han och påpekar att det var samma sak när det flyttades produktion från Ljungby till Lidhult för några år sedan.

Facket har fått igenom en del krav i förhandlingarna, men exakt vad vill varken Rolf Karlsson eller Dan Pettersson gå in på.

Flytten från Lidhult till Polen kommer att göras stegvis. Det är tre produktionslinjer som ska flyttas och det beräknas vara gjort i slutet av 2017.

Under tiden startar bygget av det nya centret som alltså ska placeras utmed E4 vid Ljungby. Inflyttning blir i början av 2018.

Varför valde Cargotec att lägga innovationscentret i Ljungby och inte i Polen?

– Vi är väldigt glada för att koncernen vill investera i Sverige, och det beror på att vi har en ackumulerad truckkunskap här efter 60 år. Det är helt klart att det är här som den kompetensen finns, säger Dan Pettersson.

Företaget använder namnet Kalmar i den externa i kontakten med sina kunder. Egentligen heter bolaget Cargotec Sweden.

Divisionschef Dan Pettersson kommer att jobba vidare på det nya centret i Ljungby. Som chef för divisionen ansvarar han för totalt sju anläggningar. Bland annat den i Polen, men även i Asien och USA.