Hur ser en dag på ditt jobb ut?

– Det är väldigt olika beroende på om vi tränar på gym-, utomhus eller hemma hos kunden och vilken typ av träning som utförs. Jag använder mig av bland annat löp, box, funktionell, vikt, rehabilitering och gymträning. Med nya kunder börjar vi alltid med lite snack för att se var kunden står i nuläget och vad han eller hon vill uppnå med sin träning. Därefter blir det styrketester där jag testar olika muskelgrupper, med eller utan vikter. Ibland blir det även konditionstester av olika slag med pulsmätare. Vissa önskar också kostanalys för att de vill må bättre, kanske gå upp eller ner i vikt. Utifrån detta skapar jag ett träningsprogram för att kunden ska uppnå sina mål. Sedan kör vi igång.

Hur länge har du jobbat där?

– Jag tror att jag började som PT (personlig tränare) 2010, startade företaget FysioWise 2012. Har arbetat som sjukgymnast sedan 2001.

Hur var din väg hit?

– Sjukgymnast och personlig träning är ju lite inom samma område. Fördelen med att ha båda är att jag kan hjälpa människor hela vägen från skada till rehabilitering och vidare in i friskvård och även hårdare träning, eller välja att fokusera på det ena eller det andra.

– Jag har tränat väldigt mycket sedan jag var barn och har hela tiden haft ett intresse för kost och träning. Så i högstadiet visste jag att jag ville bli sjukgymnast. Mitt synsätt på träning har dock förändrats mycket, Tidigare var det extremt mycket träning men idag har jag insett att man ska träna för att må bra nu och i framtiden. Att träna smart och ekonomiskt är bäst för att uppnå goda resultat i längden. Alltför hård träning blir väldigt slitsamt för kroppen efter ett tag vilket gör att man ofta tröttnar eller drar på sig skador.

Vad har du gjort tidigare?

– Jag var klar sjukgymnast när jag var 21 så jag har under åren försökt göra lite andra saker som jag inte hann innan. Jag har pluggat musik i två år, ett år på musikteaterskolan i Bjärnum och ett år på Bergslagens folkhögskola. Jag har även läst hundakupunktur och hundrehabilitering i Luleå. Jag har rest mycket, srbetat som sjukgymnast i Australien, cyklat genom Vietnamn, arbetat som showartist utomlands på Fritidsresors Blue village och Vingresors Sunwing resort i två år.

Vad är fördelarna med yrket?

– Att få människor att hitta ett sätt att träna som är effektivt och kul. Att stötta kunder i att uppnå deras mål och framför 
allt se framsteg eller hitta nya lösningar som fungerar.

Vad är nackdelarna med yrket?

– Att arbeta kvällar och ibland helger

Upplever du att det är ett stressigt jobb?

– När jag arbetade som personlig tränare i Stockholm kunde det vara stressigt men nu kan jag styra själv när jag bokar in kunder.

Är det lätt att släppa jobbet när du går hem?

– Ja.

När har du som roligast på jobbet

– Det kan vara småsaker som när någon hittar rätt teknik i en övning eller andra framsteg och även att hitta nya fungerande lösningar.

Hur tycker du att man ska vara för att passa in i yrket?

– Att vara sig själv räcker långt, alla är ju olika. Har man intresset så hittar man nog sin egen stil. Det är lätt att bli blind på stereotypa personliga tränare som vi ser på tv och i media.

Hur viktiga är kollegorna?

– Lättsamma kollegor är alltid en bonus.

Vad har folk för bild om ditt yrke?

– Haha, just nu är det väl lite ”coolt” att vara personlig tränare, annars vet jag inte.

Vilken är den vanligaste frågan du brukar få kring ditt jobb?

– Hur får jag bort fettet på magen?

Om du inte hade ditt nuvarande jobb, vad skulle du jobba med då?

– Ett fritt arbete där jag kan arbeta oavsett var jag befinner mig hade passat mig tror jag. Annars vill jag nog prova lite olika som att arbeta med djur i någon nationalpark, Arkeolog vore spännande - som hittar grejer hela tiden, annars blir det nog drygt eller personlig assistent.

Vilket yrke vill du att Veckobladet skriver om i nästa vecka?

– Jag skulle vilja veta mer om yrket arkeolog.