Annons
Vidare till smalanningen.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Det ska inte hända"

Allt var klart sedan länge inför drömresan till fotbolls-VM.
Två veckor innan flyget skulle lyfta kom ett mejl som skapade kaos.
– Jag hade aldrig kunnat tro att det kunde bli så här, säger Johan Eriksson, drabbad resenär.

I oktober förra året bokade Johan Eriksson och Mario Gatica hotell och flyg till en resa till Rio under fotbolls-VM. Allt för att vara ute i tid och för att vara på säker att få en plats att bo på. Vid bokningen betalades halva kostnaden.

– Redan då var det nästan fullbokat, men vi lyckades hitta ett boende till ett bra pris och sedan var det inte mer med det, säger Johan.

Men två veckor innan resan skulle bli av fick Johan ett mejl från Booking.com, sidan som han hade bokat hotellet genom. I mejlet förklarades att hotellet skulle läggas ned på grund av att ägaren hade dött.

– Det kom verkligen som en chock. Jag hade aldrig kunnat tro att det kunde bli så. Jag förväntade mig att Booking.com skulle erbjuda mig ett annat hotell i samma prisklass eller åtminstone ge mig pengarna tillbaka, men så var inte fallet. Jag var tvungen att skicka in intyg på att jag faktiskt betalat i oktober, och en underskrift från banken. Det har jag gjort nu men än har jag inte fått några pengar, säger han.

Under tiden som turerna gick mellan Booking.com, banken och Johan letade killarna nytt boende. På Hotels.com hittade de ett rum i samma prisklass och de bokade det snabbt. Eftersom det var så nära resan skulle nu hela summan dras 72 timmar efter bokningen. Johan hade tidigare använt sig av Hotels.com och litade på sidan men efter att de 72 timmarna hade gått kom ännu ett ovälkommet mail.

– Jag fick panik. Det hade hänt igen! Nu var det tydligen något fel på mina kreditkortsuppgifter, men hela summan drogs från mitt konto. Hotels.com sa att de inte kunde göra något åt det och på hotellet som vi hade bokat rummet på nekar att pengarna har dragits. Just nu ligger jag ute med 20 000 kronor som jag inte vet om jag kommer att få tillbaka.

På fredag åker killarna ändå ner till Rio, då de har fått tag i ett rum genom en blocketannons som Johan lagt upp. Nu har Johan fått tillbaka den största summan pengar som var från Hotels.com, men än har inga pengar från Booking.com synts till.

Kommer du att boka resor genom liknande sidor igen?

– Nej, det kommer jag nog inte göra. Jag kanske är naiv, men jag trodde att de skulle ha större ansvar än vad de har. Jag vågar inte lita på liknande resebolag igen. Men måste man boka på dessa sidor ska man vara noga att ta hotellen som har riktigt bra recensioner.