Svenskarna tar det lugnare under en viss timme varje år. Detta märker alla SOS-operatörer som tar emot larmsamtal om olyckor, bränder och akut sjukdom.

Klockan 15.00 på julafton lägger sig julefriden över Sverige och antalet samtal till 112 minskar med så mycket som upp till en en fjärdedel.

– Just mellan klockan 15-16 är folk på plats i TV-soffan och då har färre olyckor inträffat, både i hemmet, på isiga trottoarer och på vägarna, säger Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm i ett pressmeddelande.

För några år sedan sjönk antalet larmsamtal med över en fjärdedel, men det verkar som om effekten avtar lite grann årligen.

– Varför Kalle Anka-effekten avtar är svårt att veta eftersom tittarsiffrorna verkar stå sig från år till år. Kanske är stunden med Kalle inte lika helig längre? Den som har magsmärtor biter kanske inte längre ihop till klockan 16, utan går ifrån och ringer 112, tror Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm.

Vi har behållit vår kärlek till Kalle på julafton visar statistik som tidningen har tagit fram. Toppåret var 1997 med ofattbara 4,3 miljoner tittare. Men även de senaste åren har över tre miljoner bänkat i soffan på julafton trots hård konkurrens med andra medier, kanaler och program.

– Det har varit extremt stabilt tittande med tanke på att övrigt tv-tittandet sjunker. VI når en bred grupp i alla åldrar. Även tonåringar upp till 30-åringar, säger Magnus Anshelm, vd för MMS, Mediamätning i Skandinavien AB.

Han säger att Kalle Anka, Mello och På spåret är så kallade lägereldsprogram som drar hela familjen till tv-soffan.

Men allra längst tradition har Kalle Anka.

– Vi har gjort 25 års mätningar av Kalle Anka på julafton, säger Magnus Anshelm,.

Tittarsiffror för Kalle Anka bland befolkningen 3-99 år.

Läser du via appen?